De websitegebruiker wordt centraal gezet. Inwoners en andere bezoekers kunnen makkelijker zelf hun weg vinden. Heel wat zaken kan je immers van thuis uit online aanvragen of opzoeken. Naast een zoekfunctie wordt op de startpagina gewerkt met enkele vaste en duidelijke rubrieken voor de belangrijkste en meest gebruikte items. Denk aan ‘thuisloket’, ‘afspraak maken’, ‘meldingen’ en ‘vacatures’. Onderaan op de startpagina krijg je de laatste nieuwsberichten te zien. In het menu, dat duidelijk werd opgedeeld per thema, kan je opnieuw terecht in een grote zoekbalk.
Ook het online afsprakensysteem werd vernieuwd. Zo wordt er bij een aantal producten, tijdens het maken van de afspraak, een wizard opgestart waarbij men extra vragen beantwoordt. Op die manier kunnen de medewerkers van de stad de afspraken nog beter voorbereiden.
Daarnaast werd een volledig nieuw e-loket geïntegreerd in de website. Met dit nieuw e-loket wordt het aantal automatisch afgeleverde documenten, zonder tussenkomst, uitgebreid. Daarmee worden bezoekers nog meer online verder geholpen zonder zich te moeten verplaatsen naar het stadskantoor. Wanneer iemand bijvoorbeeld een attest uit het bevolkingsregister (bv. bewijs van woonst of gezinssamenstelling), een akte van de burgerlijke stand (bv. een geboorteakte) of een uittreksel uit het strafregister van zichzelf opvraagt, kunnen ze dit meteen downloaden door zich aan te melden met hun e-ID of It’s Me.
www.lier.be