Lies Lauwers Femina3 Lies Lauwers (foto's: Dirk Vertommen)

Lingerie Femina overgenomen door bekende Mechelse onderneemster

MECHELEN - Lingerie Femina is al bijna 100 jaar een vaste waarde in de Mechelse Bruul. Na 28 jaar geeft An Nelissen (50) de fakkel door aan Lies Lauwers (46). Tot voor kort was Lies het gezicht van XL Reklame, het gekende beletteringsbedrijf op de Battelsesteenweg in Mechelen.

De eerste soldendag was meteen ook de eerste werkdag voor Lies Lauwers. De Mechelse onderneemster nam de afgelopen week een opmerkelijke carrièrewending. Samen met Dirk Teughels was ze 27 jaar zaakvoerder van XL Reklame. “Na al die jaren hadden Dirk en ik elk een andere visie op de toekomst van XL Reklame. Daarom wilden we het bedrijf eigenlijk verkopen. In april van 2021 deed Dirk echter het voorstel om mijn aandelen over te nemen en alleen door te gaan. Ik ben op dat voorstel ingegaan.”
Voorkeur voor lingerie
Lies dacht eraan om een nieuwe lingeriezaak te openen in Mechelen en ging langs bij de bekende Nederlandse lingerie-ontwerpster Marlies Dekkers met de vraag om het merk te verdelen. “Zij wisten dat Femina op zoek was naar een overnemer en zo kwam ik hier terecht. Het is makkelijker dan volledig van nul beginnen. Hier kan ik rekenen op de steun van twee verkoopsters die respectievelijk 20 en 8 jaar ervaring hebben. Ook de vorige eigenares blijft nog een tijdje meedraaien. Zij kennen het reilen en het zeilen. Lingerie heeft altijd al mijn voorkeur gehad. Ik vind dat onderkleding even mooi met zijn als hetgeen je er boven draagt.”

Marlies Dekkers
“Ik wou terug zelfstandige zijn, maar liefst iets kleinschaliger. Daarom zie ik heel wat potentieel in Femina. Zo werd er in het verleden niet ingezet op social media en kan de winkel ook wel een opfrisbeurt gebruiken. Als ik zie welke reacties ik nu al krijg op facebook, dan kan dat alleen maar beter gaan. Anderzijds heeft Femina een enorm klantenbestand en verdelen wij topmerken als Marie Jo, Chantelle, Chantal Thomass, Andres Sarda, Love Stories, Prima Donna, Appasionata, Empreinte, Calvin Klein, Twin-set, Anita, Cache coeur en  Lejaby. Vanaf het voorjaar komt daar ook nog Marlies Dekkers bij. Wij zullen dan de enige winkel in Mechelen zijn die dat merk verdeelt. Marlies Dekkers heeft ook een collectie speciaal voor vrouwen die borstkanker gehad hebben. Er is ook een gamma met beha’s voor vrouwen die borstvoeding geven. Ik wil ook graag boxershorten voor mannen in het gamma opnemen en zelfs geurkaarsen.”
Plannen
Lies Lauwers heeft veel plannen voor de toekomst. “Er is nog een verdieping boven de winkel waar we bijvoorbeeld speciale evenementen zouden kunnen doen. Ik denk bijvoorbeeld aan vriendinnenavonden. Ik geloof hard in de meerwaarde van een fysieke winkel, zeker als het over lingerie gaat. Een beha kan je best passen en niet zomaar via internet bestellen. Het is niet omdat je een beha mooi vindt dat hij ook goed zit. Vroeger waren er in Mechelen zes lingeriewinkels, nu nog twee. Ik laat dan de grote ketens even buiten beschouwing. Ik geloof in Femina. Een beha is tijdloos, vrouwen zullen dat altijd blijven dragen. Lingerie zet de toon voor de dag.”