Mari Ceylan Mari Ceylan (foto's : Dirk Vertommen)

Maak kennis met jouw ‘Lokale Ondernemer van het jaar 2021’

MECHELEN – In december lanceerden we een oproep om de, volgens jou, strafste lokale ondernemer van het afgelopen jaar te nomineren. Onze lezers stemden talrijk. Onder de nominaties waren een heel aantal bekende ondernemers uit onze regio, maar de verrassende winnares werd Mari Ceylan van Hands@Home. Vandaag laten we jou kennismaken met deze Mechelse selfmade woman.

“Wat zeg je? Ik de strafste lokale ondernemer van het afgelopen jaar?” Mari kwam in december uit de lucht gevallen toen we haar met het goede nieuws belden. “Daar ben ik uiteraard heel trots op. Ik heb zo’n stil vermoeden dat mijn man of mijn medewerkers jullie oproep gedeeld hebben binnen ons bedrijf. Maar eerlijk, ik wist van niks. Het is een mooie erkenning voor Hands@Home.”

Mari Ceylan haalde veruit de meeste stemmen bij onze lezers. Op de tweede plaats eindigde Koen Van Pottelbergh (Den Brilleman) en de top vijf wordt vervolledigd door Charles Leclef (Brouwerij Het Anker), Claudia De Moor (Vosschemie Lier) en Wim Van Nuffelen (Wim Verhuur uit Sint-Katelijne-Waver).
Mensgericht
“Het is niet omdat ik zaakvoerder van Hands@Home ben dat ik mij beter voel dan mijn medewerkers”, zegt Mari Ceylan (34). Het is een uitspraak die typerend is voor de mensgerichte aanpak die het Mechelse dienstenchequebedrijf hoog in het vaandel draagt. En wellicht is dat ook de reden waarom Mari vorige maand tot Lokale Ondernemer van het jaar verkozen werd door de lezers van Made in Mechelen.

“Er is veel analfabetisme in onze sector. Als je dan met veel regeltjes en formulieren gaat werken dan weet je vooraf dat het misloopt”

Mari Ceylan (Hands@Home)

90 medewerkers
Op 24-jarige leeftijd startte Mari Ceylan samen met hem het bedrijf Hands@Home op. Ze hadden toen één poetshulp en één klant. Tien jaar later hebben Mari en Jan 90 huishoudhulpen in dienst en meer dan 2.000 klanten. “We zijn heel kleinschalig gestart. Ikzelf was voordien actief in de evenementensector. Door de bankencrisis was er toen veel minder werk”, zegt echtgenoot Jan.  “Mari was toen al wel aan het werk als administratief bediende bij een groot bedrijf voor huishoudhulp. Ze voelde er zich niet meer thuis omdat er een te grote afstand was tussen het management en de werkvloer”, legt Jan uit. “Er is veel analfabetisme in onze sector. Als je dan met veel regeltjes en formulieren gaat werken dan weet je vooraf dat het misloopt”, vult Mari aan. “Ik besloot om samen met Jan zelf een zaak te beginnen. Ik hou mij vooral bezig met de organisatorische kant van de zaak, Jan doet de klantenbezoeken, schrijft de brieven en regelt alles met de vakbond.”

Mari met haar echtgenoot Jan Daems

Flyers
“Helemaal in het begin zijn we duizenden flyers gaan bussen in het Mechelse”, herinnert Mari zich. “We zijn ook vrij snel gegroeid. Een heel aantal huishoudhulpen én klanten van het vorige bedrijf zijn mij spontaan gevolgd in het nieuwe avontuur. Eerst zaten we op de Battelsesteenweg, daarna in de Katelijnestraat en in 2019 zijn we verhuisd naar ons huidige pand de Brusselsesteenweg. Binnen Hands@Home hebben we twee takken. Het ene is een strijkatelier. Mensen brengen hun wasgoed langs en halen het twee dagen later, netjes gestreken, terug op. De andere tak is huishoudelijke hulp. We hebben momenteel 85 mensen die dagelijks bij onze klanten gaan poetsen.”
Selfmade woman
Mari is een echte selfmade woman. Nadat ze haar diploma in het middelbaar haalde ging ze vrijwel meteen aan de slag als bediende. Stelselmatig leerde ze dingen bij en nam ze meer verantwoordelijkheden op zich. Vandaag is ze een succesvolle ondernemer. “Onze medewerkers zijn geen nummer. Ik voel me zeker niet beter want zonder hen bestaan wij niet. Als je je medewerkers graag hebt, dan hebben ze jou ook graag. Hetgeen je geeft krijg je terug”, vertelt Mari.

“Met veel van onze medewerkers spreken wij Migrants. Dat is een woord dat wij gebruiken voor een mengeling van verschillende talen.”

Mari Ceylan

Diversiteit
De medewerkers van Hands@Home komen van over de hele wereld. Het is ongetwijfeld een van de meest diverse bedrijven uit onze regio. “Er zijn er zelfs bij waarmee we niet kunnen communiceren. Dat verloopt via een tolk. Wij hebben daar geen probleem mee. Ik weet dat die mensen uit dankbaarheid heel trouw zijn aan ons bedrijf. Ongeveer 80% van onze medewerkers hebben een allochtone achtergrond. Zelf ben ik ook Assyrische. Met veel van onze medewerkers spreken wij Migrants. Dat is een woord dat wij gebruiken voor een mengeling van verschillende talen. We hebben zelfs een visueel woordenboek ontwikkeld waarmee onze klanten kunnen aangeven wat ze wensen”, zegt Mari.
Opleiding
Hands@Home geeft zelf opleidingen aan zijn medewerkers. “We hebben mensen van verschillende achtergronden. Dat betekent dat ze ook allemaal hun eigen manier van hebben. Sommigen zouden nog op handen en voeten gaan zitten om met een borstel de vloer schrobben. Bovendien kan je ook niet zomaar eender welk product gaan gebruiken op eender welke ondergrond. We leren hen ook alle veiligheidsmaatregelen en hoe ze hun administratie in orde kunnen maken. Het begint echter al veel vroeger. Wij zijn nog een van de enigen die met onze huishoudhulp vooral op bezoek gaat bij de klant. Dat doen we om kennis te maken en om te zien of er een klik is. Bovendien weet onze huishoudhulp dan meteen ook waar de bus stopt en hoe de klant en de woning eruit ziet”, legt Jan uit.

Niet de grootste, wel de beste
Ondanks het succes van Hands@Home hebben Mari en Jan niet de ambitie om de grootste te worden. “We willen wel de beste worden. Ik wil graag alle mensen die bij ons werken, persoonlijk kennen. Als je te groot wordt lukt dat niet meer. 120 medewerkers vinden we zowat het maximum. Het gaat niet alleen om cijfers bij ons. Het menselijke aspect is het belangrijkste.”