Mech

Mechelen groeit als business bestemming

MECHELEN - Meet in Mechelen, het congresbureau van de stad, heeft 2017 afgesloten met een heel positief jaarrapport. Meer en meer bedrijven en organisaties vinden de weg naar Mechelen om er meetings, teambuildings of congressen te plannen.  

“Congrestoerisme zit in Mechelen duidelijk in de lift. In 2017 noteerden we een stijging van 9.5% ten opzichte van 2016 en we sloten af met 219 aanvragen. Deze aanvragen komen hoofdzakelijk uit België (91%) en voor een klein deeltje uit het buitenland (9%), vooral uit Nederland”, zegt schepen van Toerisme Björn Siffer. “Onze centrale ligging, het prachtige stadsbeeld, de charme van de gastvrije Mechelaar en onze uitstekende faciliteiten brengen Mechelen met succes op de MICE-radar.”

Breed aanbod

Eén van de belangrijkste troeven van Mechelen is het brede aanbod: van professioneel congrescentrum Lamot over de Nekkerhal (18.000 m²) tot verschillende kleine nichespelers. “Voor elk publiek, voor elk event is er een match, dat maakt Mechelen ook zo aantrekkelijk als business bestemming”, aldus schepen Siffer. “Er zijn zelfs congressen die al vijf jaar op rij blijven terugkeren, wat hoogst uitzonderlijk is in de congreswereld. Mechelen evolueerde doorheen de jaren dan ook van grijze muis tot een must-go bestemming.”

Aan de top staan en blijven bij referentiepersonen en meetingplanners is niet evident. Hiervoor zet Meet in Mechelen verschillende initiatieven op touw. “Het congresbureau organiseert o.a. 12x per jaar een ontdekkingsdag voor event- en meetingplanners, die dan eventlocaties en hotels bezoeken, in de hoop dat ze bij een volgende gelegenheid aan Mechelen en/of één van deze locaties terugdenken voor de organisatie van hun event”, zegt Björn Siffer.

Het congresbureau matcht niet alleen bedrijven met (event)locaties. Verschillende Mechelse partners hebben elkaar ook via Meet in Mechelen gevonden. Zo creëerde Ontpop Mechelen bijvoorbeeld een escape game als teambuilding activiteit, in samenwerking met het Mechels internetbedrijf Reality Matters en Technopolis. En Event Masters lanceerde recent een moorddiner in een voetbalthema, waar Resto Martinique en Tribune M van KV Mechelen als locatie en decor optreden.