Lupys is een laadpaal die tegen de voorgevel van rijwoningen wordt gemonteerd. In tegenstelling tot andere laadpalen, ligt de oplaadkabel dus niet op de rijbaan of het voetpad. Het doel is om in de teststraten telkens een groep bewoners te vinden die samen gebruik maken van de laadpaal die bij één van hen tegen de gevel staat. Het laadpunt van LUPYS wordt aangesloten op de meterkast van de woning. “Als incentive nemen we voor dit project de aankoop- en installatiekosten op ons. De gebruikers betalen enkel de elektriciteitskosten voor het laden van de wagen”, aldus nog Vandersmissen. Van één laadpaal kunnen meerdere wagens gebruikmaken. Een app regelt de kostenverdeling en afspraken.
Lupys is al het derde project met laadpalen dat momenteel loopt in de stad Mechelen. Twee weken geleden kondigden Proximus en de stad Mechelen een gezamenlijk proefproject aan waarbij laadstations voor elektrische voertuigen aangesloten worden op straatkasten met telecomapparatuur van Proximus, een Belgische primeur. Daarnaast werkt de stad met de Vlaamse overheid ook aan het opstellen van een potentieelkaart waarop wordt aangegeven wat de verwachte nood is tussen nu en 2025 voor laadpalen. Concrete locaties voor bijkomende laadinfrastructuur worden op basis daarvan nu al bepaald.
Met 139 (semi-)publieke laadpalen telt Mechelen nu al de meeste laadpalen per inwoner. “Een bewuste keuze”, zegt Alexander Vandersmissen, “Duurzame mobiliteit is één van onze drie speerpunten deze bestuursperiode en absoluut noodzakelijk om de belangrijke doelstellingen uit het Lokaal Energie- en Klimaatpact te halen.”