In alle uithoeken van de wereld zijn de truitjes en broeken van Peloton de Paris te vinden: door de verkoop via de webshop of via verdelers in de winkelrekken. “Je kan het zo gek niet bedenken of er is wel een land waar onze mensen onze spullen dragen”, zegt Wendy Janssens (35). Vooral op de Aziatische markt zijn de outfits voor wielrenners van Mechelse makelij ontzettend populair.
Trixie
“We zitten bijvoorbeeld in Indonesië, Maleisië en Signapore. Japan is na België nog altijd onze tweede grootste markt. Onze mascotte Trixie heeft daar veel mee te maken. Japanners houden van cuteness (schattigheid, red.)”, vertelt Wendy.
Het avontuur begon acht jaar geleden in een klein winkelpand in de Hoogstraat, toen nog de combo van een fietsenwinkel met een horecazaak. Later kwamen daar de outfits bij die uitgroeiden tot een waanzinnig populair product.
Peloton de Paris staat sindsdien op de wereldkaart. “In het begin hadden we zes verschillende truitjes, ondertussen zijn het er een twintigtal. Het uitdenken en ontwerpen doen we nog altijd zelf. In ons team zitten veel fietsers, dat is echt een must”, zegt Wendy.
“We kregen onze collectie niet meer weggehangen”
Om alles te kunnen tonen, was de winkel in de Hoogstraat destijds al uitgebreid. Maar dan nog was hij te klein. “We kregen onze collectie niet meer weggehangen.” Daarom heeft Wendy samen met haar vennoot Stijn De Groef (42) de stap gezet naar de Bruul. Daar lieten ze de voorbije maanden de voormalige winkel van babywinkel Prémaman helemaal verbouwen.
LEES OOK. Achtste nieuwkomer in korte tijd opent in Bruul: “Mechelen is gewild”
Het eindresultaat is een indrukwekkende conceptstore. “Bijna drie keer zo groot als onze vorige winkel. Daarmee hopen we ook onze toekomstige groei een beetje op te vangen”, zegt Wendy trots. “Ik ben blij dat we de stap hebben gezet, de klanten reageren positief.”
Meer dan vroeger ligt de focus op horeca. Iets drinken kon al bij Peloton de Paris. “Wij bieden nu ook iets te eten aan. Daarvoor werken we samen met Foodmaker, een Belgisch concept dat maaltijdboxen verzorgt voor heel wat Belgische profrenners”, legt Wendy uit. Het assortiment taarten komt van Kato Gâteaux, een Mechelse onderneemster die sinds kort volledig plantaardig werkt. “We zitten zelf met heel wat vegetariërs en veganisten in ons team. We vonden dat belangrijk voor onze klanten.”
LEES OOK. Mechelen is deze zomer twee gastronomische restaurants rijker op Vismarkt: Emiel en Lesco
Live-uitzendingen wielerwedstrijden
Niet alleen de zithoek is groter geworden, er is ook meer ruimte voor evenementen. “Ideaal om grotere groepen fietsers te verwelkomen”, zegt Wendy. Bekend was Peloton de Paris bovendien voor live-uitzendingen van wielerwedstrijden. De eerste was een klassieker, de Ronde van Vlaanderen.
“Het volgende evenement plannen we rond de Giro. Dan doen we een leuke actie rond Italië. Vanaf deze locatie gaan we opnieuw meer ritten organiseren. Sinds kort sponsoren we een team uit Rwanda, een heel fijn project”, vertelt Wendy.
Peloton de Paris in de Bruul 106 is ook meer open: van maandag tot en met zaterdag, telkens van 10 tot 18u. “De typische openingsuren voor de Bruul. Voor evenementen en tijdens braderieweekends en koopzondagen zijn we uiteraard ook open.