MEWA_Wasserstoff_LKW Bild: v.l.n.r. George Lazar, MEWA Schweiz, Mark Freymüller, Hyundai HM. Kay Simon, MEWA Wies-baden, übernehmen den Hyundai Xcient Fuel Cell Wasserstoff-Lkw.

MEWA rijdt met vrachtwagen op waterstof

MECHELEN – MEWA, met in ons land een vestiging in Mechelen, behoort tot de twintig ondernemingen die over heel Europa geselecteerd zijn om een van 's werelds eerste vrachtwagens op waterstof dagelijks te gebruiken. Autobouwer Hyundai heeft onlangs de sleutels van de eerste waterstoftruck "Xcient Fuel Cell" overhandigd. Sinds eind april 2021 rijdt deze vrachtwagen vooral over Zwitserse wegen om uitstootvrij te leveren aan de klanten van MEWA.

Waterstof geldt momenteel wereldwijd als zowat de belangrijkste energiebron van de toekomst. "Waterstof inzetten om vrachtwagens aan te drijven is voor ons een wereldprimeur, want MEWA is tot nog toe de enige onderneming uit de sector die met dit project meedoet", aldus Kay Simon, die in de MEWA-centrale in Wiesbaden de mobiliteitsconcepten en distributiestrategie onder zijn hoede heeft. "We zijn er dan ook heel fier op dat we tot de waterstofpioniers behoren", vult hij aan.

Het gebruik van het groene, CO2-neutrale waterstof maakt dit project uniek. Voor de productie ervan wordt CO2-neutrale stroom uit waterkrachtcentrales gebruikt en de uitstoot van de vrachtwagen bestaat dan ook uitsluitend uit zuivere waterdamp. Deze duurzame kringloop past uitstekend bij de nieuwe distributiestrategieën van MEWA. "De dagelijks leveringen aan onze klanten houden momenteel onvermijdelijk CO2-uitstoot in", legt Kay Simon uit. "Deze CO2-uitstoot van ons wagenpark zouden we blijvend willen verkleinen. MEWA rekent daarbij niet op overgangstechnologieën die minder CO2 uitstoten maar gaat radicaal voor CO2-vrije technologieën van de toekomst, zoals waterstof."

Hyundai is de eerste autobouwer die een vrachtwagen in serie aanbiedt die op waterstof rijdt. De opslagcapaciteit van de zeven waterstoftanks samen levert een actieradius van meer dan 400 km op. Dankzij de CO2- en uitstootvrije technologie van voertuigen op waterstof komt MEWA een belangrijke stap dichter bij het doel van een milieuvriendelijk wagenpark. "Per vrachtwagen komt zo'n 65 ton CO2 per jaar niet in de atmosfeer terecht. Deze truck staat centraal in een buitengewone kringloop en vormt daardoor een belangrijke sleutel naar uitstootvrij transport", aldus Mark Freymüller, CEO van Hyundai Hydrogen Mobility.