van hool

Minister Lydia Peeters brengt werkbezoek aan Van Hool: “Tevreden met wat we hier besteld hebben”

KONINGSHOOIKT - Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) was dinsdag te gast bij autobusfabrikant Van Hool in Koningshooikt (Lier). Ze maakte er kennis met de elektrische bussen die Van Hool eind dit jaar aan de Vlaamse vervoersmaatschappij levert.

“De bussen die Van Hool momenteel voor ons produceert, kennen op het vlak van reizigerscomfort en veiligheid hun gelijke niet”, stelt Stijn De Preter van De Lijn onomwonden. “Zo wilden we bussen met camera’s in plaats van buitenspiegels. De chauffeur krijgt ook een waarschuwing wanneer een ongeval dreigt. Deze bussen rijden zo stil dat voetgangers en fietsers ze moeilijker zullen horen naderen. Als extraatje voor de reizigers zorgen we voor USB-aansluitingen.”

Het duurt drie maanden om één A12-batterijbus te bouwen. De eerste rijdt binnenkort de productiehal buiten. Uiteindelijk zal De Lijn ze in heel Vlaanderen inzetten. Minister Lydia Peeters kwam dinsdag alvast een kijkje nemen.

Duurzaamheid

“Het nieuwste dienstencontract van De Lijn staat volop in het teken van duurzaamheid. We willen dus echt veel meer duurzame verplaatsingen. Daarom kiezen we volop voor elektrificatie van heel onze busvloot. Van Hool is momenteel bezig met het produceren van de eerste 36 elektrische bussen die we vorig jaar besteld hebben”, zegt minister Lydia Peeters.

“Het is de eerste keer dat ik de bussen zelf zie. Ik ben zeer blij te kunnen vaststellen hoe goed en vlot hier alles verloopt. Ik kan dus zeggen dat ik tevreden ben met wat we bij Van Hool besteld hebben. Deze bussen gaan een enorme meerwaarde voor De Lijn betekenen, want we gaan ervan uit dat deze klantvriendelijke en zeer comfortabele bussen ook meer mensen naar het openbaar vervoer zullen lokken.”

Geen dieselbussen meer

“De Lijn heeft nu al dertien elektrische bussen rijden, onder meer in Antwerpen. Binnenkort komen er dus zestig bussen bij, waaronder 36 van Van Hool. Al die bussen zullen onze dieselbussen van de baan halen: hoe vlugger hoe liever. Tegen 2025 zullen in heel veel stedelijke kernen al emissievrije lijnbussen rondrijden. Tegen 2035 moeten al onze bussen emissievrij zijn”, benadrukt minister Peeters.

“We hebben de minister een serie van wagens in productie laten zien, waaronder de elektrische batterijwagens voor De Lijn. Het eerste voertuig is over enkele dagen helemaal klaar en dan kan het door De Lijn getest worden. Dit zijn zero-emissiebussen, wat verschillend is met een hybride voertuig waar nog altijd een dieselmotor in zit. Voor stadsvervoer in Europa bouwen we voortaan trouwens enkel nog zero-emissiebussen: dat gaat dan om batterijwagens, waterstofwagens en trolleybussen”, verduidelijkt CEO Filip Van Hool.

Nog amper werkloosheid

“We hebben door corona twee hele zware jaren achter de rug, omdat de touringcarmarkt een terugval van 90% kende. Dat had uiteraard serieuze gevolgen voor onze productie. Het toerisme is nu stilaan aan het heropleven en dat zien we ook in onze bestellingen. Onze productie bevindt zich natuurlijk nog niet op het peil van voor corona, maar we zijn aardig op weg. We zitten nog met een beetje werkloosheid, maar het merendeel van onze medewerkers is hier opnieuw dagelijks weer aan de slag.”