OBU’s: pro en contra

kilometerheffingWij peilen nog steeds naar reacties van bedrijven die vanaf 1 april OBU's gebruiken. Wat zijn de problemen waar u mee wordt geconfronteerd? Mail het ons via redactie@madeinmechelen.be.

Chris Willaert van Willaert-Van Boom bvba uit Puurs: "Het verwondert mij dat sommige transporteurs zo positief zijn over het systeem. Ik heb vrijdag en zaterdag vele uren gespendeerd om slecht werkende OBU's te vervangen. Maandagmorgen waren er onmiddellijk opnieuw onregelmatigheden die niet door de beugel kunnen. Een voorbeeld: een chauffeur start zijn voertuig, en de OBU staat op nul (zoals het moet). Hij rijdt 50 meter tot aan onze tankinstallatie, en gaat tanken. Wanneer hij zijn voertuig opnieuw start, staat er plots 95.48 km op de OBU en is 14.55 euro aangerekend. Dit is oplichterij, wie gaat dit rechtzetten?"

Wim Dom, gedelegeerd bestuurder van Houwelyckx Wegenbouw uit Sint-Katelijne-Waver: "Ik vind de reacties in de pers van FEBETRA en andere transporteurs danig overdreven. Je moet natuurlijk niet wachten tot 31 maart om in actie te komen. We weten reeds maanden van de invoering op 1 april 2016. Wij hebben tijdig onze OBU’s besteld en geleverd gekregen. Na installatie hebben we ze uitvoerig kunnen testen en hebben enkele probleempjes vastgesteld. Deze zijn gemeld geweest en zijn tijdig opgelost."

Wim Dom vestigt wel de aandacht op een bijkomend probleem. "Het moeilijke is momenteel de werkelijke impact op onze kostprijs te begroten en hoe we dit gaan kunnen doorrekenen aan onze klanten. We werken met openbare aanbestedingen of vaste offertes zodat nu onderhandelen moeilijk wordt. Het rekeningrijden lijkt me een logische stap. Voorwaarde is wel dat deze centen nu verstandig gebruikt worden om onze slechte infrastructuur en het fileprobleem snel een accuraat aan te pakken."