Tom Moons (SOS Kinderdorpen), Jonas Muys (Directeur Operations METRO), J…

Opbrengst van eerste asperges naar goed doel

BelOrta in Sint-Katelijne-Waver verkocht maandag de eerste witte asperges van het jaar en schonk de opbrengst aan een goed doel.

Teler De Molenkouter uit Sint-Katelijne-Waver voerde de allereerste twee kisten met acht schalen (500 gr) per kist aan. METRO Cash & Carry haalde deze primeurkistjes binnen en betaalde hiervoor 200 euro per schaal.

BelOrta verdubbelde de opbrengst en schonk het totaalbedrag van 6.400 euro aan SOS Kinderdorpen. Ambassadrice Kim Gevaert kwam de cheque persoonlijk in ontvangst nemen. Het aspergeseizoen is nu officieel van start gegaan bij BelOrta. Wekelijks wordt er een grotere aanvoer verwacht, maar echt grote productiepieken komen er traditioneel pas vanaf mei.

Witte asperges zijn typische seizoensgroenten waar heel wat topchefs en hobbykoks naar uitkijken. De Molenkouter was er extra vroeg bij, want officieel wordt het Belgische aspergeseizoen pas op de derde donderdag van april afgetrapt. 24 juni, het feest van Sint-Jan, is het einde van het seizoen.

De opbrengst van de primeurs van dit jaar gaat dus naar SOS Kinderdorpen. “Deze gift kan een groot verschil maken voor een kind dat er alleen voor staat”, zegt ambassadrice en olympisch kampioene Kim Gevaert. SOS Kinderdorpen biedt kinderen die er alleen voorstaan een liefdevolle thuis, waar ze onvoorwaardelijke zorg krijgen en gewoon kind kunnen zijn. Dat doet SOS Kinderdorpen in 134 landen, waaronder België.

Kim Gevaert is trouwens zelf een grote aspergeliefhebber. “Ik kijk altijd uit naar het aspergeseizoen en eet ze het liefst in een pastagerecht.”

In 2016 werden via BelOrta maar liefst 1.400.000 kg losse witte asperges verhandeld, een stijging van 30% tov 2015. Er werden tevens 2.300.000 schaaltjes van 500 gr. verkocht. Dat brengt het totaal op meer dan 2.500.000 kg. Naast witte asperges pakt BelOrta ook uit met een groeiend aanbod groene asperges. Ook het aanbod geschilde asperges wordt verder uitgebouwd en vindt zijn weg, zowel in retail als in het gespecialiseerde horecagroothandelskanaal.

Horecagroothandel METRO Cash & Carry zal de gekochte primeurs via zijn tien filialen aanbieden aan zijn top-horecaklanten.