Uitstootvrij leveren Mechelen Foto: Joren De Weerdt

Proefproject in Mechelen moet bedrijven overtuigen om uitstootvrij te leveren

De stad Mechelen gaat binnenkort elektrische voertuigen uitlenen aan bedrijven die leveren in het centrum. Dat past in het proefproject van de Vlaamse overheid om vanaf 2025 grote stappen zetten naar meer duurzame en uitstootvrije stedelijke logistiek.

Binnen het project van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken kunnen Mechelen en Gent een jaar lang hun ideeën rond uitstootvrije levering omzetten in de praktijk. De inzichten moeten mee bijdragen aan een gedragen beleid op Vlaams niveau. Bevoegd minister Lydia Peeters (Open VLD) maakt daar 400.000 euro voor vrij.

“Het einde van de logistieke keten vindt vaak binnen stedelijke kernen plaats. Helaas blijkt uit onderzoek dat de last mile vaak het meest vervuilend is. Door uitlaatgassen op termijn te weren, verbeteren we de leefbaarheid van onze steden”, zegt de minister. De stad Mechelen hoopt nog voor de zomer elektrische voertuigen te kunnen uitlenen aan bedrijven die leveren in het centrum.

Cargobikes met afneembare container

Het gaat bijvoorbeeld om cargobikes met een afneembare container en elektrische bestel- en vrachtwagens, ook met koeling. De bedoeling is om bedrijven te laten kennismaken met de mogelijkheden die er vandaag al zijn op de markt. Voor het proefproject werkt ze samen met logistieke bedrijven die deel uitmaken de zero-emissie werkgroep. “Wij mikken op de periode april-mei om met de uittesten van start te gaan”, vertelt Alexander Vandersmissen (Voor Mechelen), schepen van Mobiliteit.

Volgens hem levert Mechelen al jaren heel wat inspanningen om haar binnenstedelijke logistiek te verduurzamen. Hij refereert naar de autoluwe binnenstad, waar je tussen 11.00 en 18.00 uur niet mag leveren. De schepen noemt ook de cityhubs, waar leveringen worden gebundeld om ze vervolgens met elektrische voertuigen of cargofietsen naar handelaars of zelfs particulieren worden gebracht.

Al 37 ondernemingen engageerden zich

Zo gebeurt ook de volledige belevering door B-Post intussen uitstootvrij. “Al 37 ondernemingen engageerden zich om hier tegen 2030 op in te zetten. We streven naar een duurzame levering van goederen zonder in te boeten aan efficiëntie voor de handelaars. Heel concreet willen we evolueren naar minder gereden kilometers, naar minder uitstoot en naar meer bundeling van goederen”, legt Vandersmissen uit.