timkarpisek

RAAK onderzoekt marketing automation bij Belgische bedrijven

MECHELEN - Marketing automation agency RAAK uit Mechelen heeft onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van marketing automation door Belgische bedrijven. Deze trend blijkt nu ook in ons land binnen te sijpelen.

Marketing automation is de combinatie van geautomatiseerde systemen en software om contacten door een klantentraject te gidsen en uiteindelijk aan een merk of product te binden. In de Verenigde Staten is dit al ingeburgerd, en uit het onderzoek van RAAK blijkt dat het ook in België stilaan een trend wordt.

RAAK ondervroeg 200 Belgische marketeers tijdens 3 belangrijke marketingevents: de lancering van de Belgian Association of Marketing, Digital First en haar eigen Marketing Automation Day. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 58% van de Belgische marketeers beweert actief bezig te zijn met marketing automation om de marketingprocessen in het eigen bedrijf te stroomlijnen.

Dat betekent echter dat 42% de stap nog niet heeft gezet. Bovendien zegt 70% van de bevraagde personen die aan marketing automation doen dat er slechts een lichte verbetering in de kwaliteit van hun sales leads merkbaar is. Maar ook de andere cijfers uit de Belgian Marketing Automation Survey 2017van RAAK tonen aan dat er met wisselend succes aan marketing automation wordt gedaan. Is dit dan de investering van tijd en geld waard?

Gratis stappenplan

Tim Karpisek, business development manager bij RAAK: “De cijfers bevestigen ons vermoeden dat marketing automation in België nog niet ingeburgerd is. We zien enerzijds bedrijven die een afwachtende houding aannemen, maar ook bedrijven die zich voluit in marketing automation storten. De ervaring leert ons dat de gulden middenweg meer kans op slagen heeft. Kies voor een gefaseerde aanpak met kleine automation flows die stelselmatig verder uitgebouwd kunnen worden. De raad die we steeds meegeven, is om te vertrekken vanuit strategie, eerder dan vanuit technologie. Een goed onderbouwd stappenplan is belangrijker dan de aankoop van vaak dure software, waarvan slechts een handvol functionaliteiten écht worden gebruikt.”

Omdat marketing automation voor velen nog een ver-van-mijn-bed-show blijkt te zijn, stelt RAAK nu een complete roadmap ter beschikking die starters stap voor stap wegwijs maakt in het onderwerp. Het nieuwe marketing automation plan is gratis te downloaden op de website van RAAK, raak.be.