eter De Bruyne, burgemeester Walter Horemans en Willy Beullens in maart 2021 eter De Bruyne, burgemeester Walter Horemans en Willy Beullens in maart 2021. © Chris Van Rompaey

Realisatie kmo-zone loopt dankzij Vlaamse overheid bijna anderhalf jaar vertraging op

BERLAAR-HEIKANT - De eerste bedrijven zouden dit voorjaar beginnen te bouwen in kmo-zone De Hutten in Berlaar-Heikant. Maar die planning kon grondeigenaar Igemo niet aanhouden doordat de Vlaamse overheid plots twijfelde aan het nut van een rotonde op de Aarschotsesteenweg (N10) in Koningshooikt (Lier).

De gemeente Berlaar stelde in maart 2010 de intergemeentelijke vereniging Igemo aan als ontwerper van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) kmo-zone De Hutten. De aanleiding was de vaststelling dat in de gemeente slechts 1% van de totale oppervlakte bestemd is als industriegebied of kmo-zone en dat deze oppervlakte volledig in gebruik was. De kmo-zone komt langs de Aarschotsebaan (N10) in Berlaar-Heikant en grenst aan de Huttestraat en Hemelshoek. Het gebied is 6,4 hectare groot, wat overeenkomt met bijna tien voetbalvelden.

Het was de bedoeling dat de 28 tot 30 bedrijfspercelen in 2014 bebouwd konden worden, maar door verscheidene bezwaarschriften en procedures moest Igemo de timing steeds aanpassen. In maart vorig jaar voorspelde directeur Peter De Bruyne dat vanaf het voorjaar van 2023 gebouwd zou kunnen worden, maar dit keer zorgde nota bene het Vlaams departement Omgeving voor problemen.

De inrichtingsschets van kmo-zone De Hutten
De inrichtingsschets van kmo-zone De Hutten. © Igemo

“We waren met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) overeengekomen dat de kmo-zone via een rotonde zou ontsluiten, maar op een bepaald moment plaatste het departement Omgeving daar een kanttekening bij. Het vroeg zich af op een rotonde op de Aarschotsesteenweg wel de beste oplossing was en dus moest Igemo nieuwe studies laten uitvoeren. Dat heeft een jaar geduurd, om dan tot de conclusie te komen dat een rotonde dus echt wel het beste is”, vertelt schepen van Economie Willy Beullens (CD&V).

Nog vertraging?

Zodra daarover uitsluitsel was, diende Igemo een aanvraag tot omgevingsvergunning in voor de aanleg van de wegen in de kmo-zone. “Het openbaar onderzoek is afgesloten, maar leverde wel een bezwaarschrift op. Toch ga ik ervan uit dat dit onze timing niet meer zal beïnvloeden. Als dus alles volgens pan verloopt, zou de wegenis in de kmo-zone tegen de bouwvakantie 2024 klaar moeten zijn. Ten vroegste in het najaar 2024 kunnen de eerste bedrijven er dan gaan bouwen”, zegt Igemo-directeur Peter De Bruyne.

De Bruyne suggereerde in maart 2021 een verkoopprijs van zowat 130 euro per vierkante meter. “Als je weet dat de aannemingsprijzen ondertussen met 30% zijn gestegen, zal de verkoopprijs dus wel wat hoger liggen. Hoeveel weet ik nu nog niet. Toch maak ik me geen zorgen om deze percelen verkocht te krijgen. De interesse ligt heel hoog”, onderstreept de directeur.