RoboJob

RoboJob lanceert nieuwe whitepaper

HEIST-OP-DEN-BERG – Ruim een jaar nadat RoboJob zijn visie deelde over de toekomst van de maakindustrie komt het bedrijf uit Heist-op-den-Berg met een nieuwe whitepaper. De Belgische automatiseringsspecialist wil zijn ideeën graag in de praktijk omzetten.

In de zomer van 2017 lanceerde RoboJob een whitepaper over Industrie 4.0 in de maakindustrie. Daarin gaf de Belgische marktleider in CNC-automatisering haar visie weer over de evolutie van deze sector in de praktijk. Een goed jaar later pakt de Belgische automatiseringsspecialist uit met een nieuwe whitepaper.

CEO Helmut De Roovere van RoboJob: “Automatisering maakt al enkele jaren een steile opmars. Elke machinebouwer, apparatenbouwer en toeleverancier is zich nu wel bewust van de voordelen en de nood aan automatisering. De vraag is niet langer of men moet automatiseren, maar eerder op welke manier dat gaat gebeuren.”

Werkvloer cruciaal
Sinds een tiental jaar heeft de maakindustrie heel wat veranderingen ondergaan. In de huidige conjunctuur is de vraag hoog en lopen levertijden op bij heel wat maakbedrijven. Er wordt gezocht naar nieuwe werknemers, maar dat blijkt niet evident. Werkgevers zien in dat robotisering de druk op de werkvloer verlicht, de levertijden vermindert en het rendement van het machinepark verhoogt. De sleutel tot succes ligt volgens RoboJob echter op de werkvloer.

Helmut De Roovere: “We merken al langer dat onze klanten die hun werknemers mee betrekken in het beslissingsproces rond automatisering ook de hoogste kans op slagen kennen. Indien er goed wordt gecommuniceerd over het hoe en waarom van automatisering, wordt de angst en onzekerheid rond robots weggenomen. Wanneer een operator om zijn mening wordt gevraagd, dan zal hij ook mee achter de beslissing van zijn werkgever staan.”

Robotisering op de werkvloer
In de nieuwe whitepaper, getiteld Robotisering op de werkvloer, deelt het bedrijf uit Heist-op-den-Berg zulke inzichten. “We staan stil bij de impact van robotisering op de werkvloer, van werkgever tot werknemer. Hiermee willen we onze kennis verder delen met iedereen binnen de maakindustrie, opdat we deze steeds weer nieuw leven kunnen inblazen en ook weer aantrekkelijk kunnen maken voor onze jonge werkkrachten,” besluit De Roovere.