Salesforce en Microsoft Dynamics zijn ronkende namen in de CRM-wereld . Na de recente groeiversnelling van Microsoft met Dynamics 365 loont het de moeite om de twee nog eens te vergelijken en de pro’s en de contra’s af te wegen.
Wat verwacht je van jouw CRM systeem?
Een goede opvolging van de klantenrelaties is uiteraard belangrijk. Die relaties worden steeds complexer en het beheer ervan stelt nieuwe uitdagingen. Niet enkel grote bedrijven maar ook KMO’s vertrouwen daarom steeds meer op een degelijk CRM systeem.
Van een goed CRM systeem verwacht je dat het invoeren van gegevens – die van belang zijn voor de bedrijfsvoering -eenvoudig kan, waarna er even eenvoudig overzichtelijke rapporten getrokken kunnen worden. Om ervoor te zorgen dat de gebruikers de gegevens volledig en correct invoeren moet het systeem in de eerste plaats gebruiksvriendelijk zijn. Daarnaast is ook flexibiliteit belangrijk: de configuratie wordt best afgestemd op de noden van je bedrijf en moet kunnen inspelen – ook na uitrol – op wijzigende of specifieke vereisten.
Gebruiksvriendelijkheid
- Gebruikersinterface
Zowel Salesforce als Dynamics 365 leveren een mooie gebruikersinterface met overzichtelijke vensters en navigatietools die zich intuïtief laten bedienen. Met name de consistente gebruikservaring op desktop en mobiele toestellen is een belangrijke stap vooruit tegenover vorige versies. Wat Microsoft betreft is deze consistentie meteen ook in lijn met de gebruikersinterface van de Office 365 producten.
- Integratie
Nog een belangrijke eigenschap die de gebruikservaring mee bepaalt is de integratie van het CRM met andere toepassingen. Microsoft is al een digitale eeuwigheid dé referentie als het gaat om Office toepassingen. Het hoeft dus niet te verbazen dat Microsoft Dynamics 365 een streepje voor heeft op Salesforce, dat voor een integratie met Microsoft Office tools moet rekenen op third-party apps.
In dit kader is ook het Customer Engagement Plan van Dynamics 365 erg interessant. Deze formule integreert de nodige toepassingen om vlot klanteninformatie te delen over verschillende afdelingen heen. Zo zijn ontwikkelaars meteen op de hoogte van afspraken die sales maakt en kan marketing snel communiceren over lopende projecten.
- Rapportering & dashboards
Zowel Salesforce als Microsoft Dynamics 365 bieden handige tools aan om eenvoudig en snel rapporten te genereren. Het voordeel dat Microsoft Dynamics 365 hier opnieuw heeft is de ruimere compatibiliteit met andere Microsoft producten. Voor de hand liggend is bijvoorbeeld een integratie van Views met Excel maar ook diepgaandere analyse is mogelijke mits gebruik van PowerBI. Dat is de nieuwste business analytics tool van Microsoft.
Naast de gebruiksvriendelijkheid van deze twee ronkende namen in de CRM-wereld, hebben we ook de flexibiliteit van Salesforce en Dynamics 365 voor je vergeleken. Ontdek snel de pro’s en contra’s! Kies voor een CRM-systeem die voldoet aan de noden van jouw organisatie.