Sarah Selleslagh hoofdbeeld

Sarah Selleslagh is dé strafste onderneemster van Mechelen: “Ik kwam eigenlijk uit een gouden kooi”

Sarah Selleslagh mag zich een jaar lang dé strafste onderneemster van Mechelen noemen. Na een spannende stemmingsronde kwam de zaakvoerster van wervingskantoor Solix in Mechelen uit de bus als winnares. Vanavond geeft ze letterlijk de aftrap van haar jaar als dé strafste onderneemster tijdens de voetbalwedstrijd KV Mechelen-Westerlo Achter de Kazerne in Mechelen.

“Ik ben heel blij met mijn overwinning”, vertelt Sarah. “Ik ben wel geschrokken, maar het geeft een goed gevoel. Ik had niet verwacht dat ik zou winnen, want ik zag dat ik het moest opnemen tegen écht sterke mede kandidates. Ik had het wel gehoopt natuurlijk, en veel mensen opgeroepen om te stemmen en dat heeft blijkbaar zijn vruchten af geworpen.”

“Waarom de mensen voor mij gekozen hebben? Ik weet het eigenlijk niet (stilte), dat is zo moeilijk om te zeggen, want eigenlijk is dat een beetje met uzelf stoefen”, lacht ze wanneer we haar de vraag stellen. “Maar misschien omdat ik wel iemand ben die een eerlijke kijk biedt op ondernemerschap en niet altijd alleen de positieve dingen laat zien. Ik deel ook de groeimomenten en moeilijkere dingen.”

Gouden kooi

“Ik kwam eigenlijk uit een gouden kooi”, vertelt ze. “Ik zat bij een grote speler binnen de uitzendsector waar ik zeer graag werkte, toffe collega’s, een mooi loon en leuke voorwaarden had, maar na meer dan tien jaar binnen de rekruteringswereld wou ik mijn eigen verhaal beginnen schrijven.”

“Eerst als freelance recruiter in kmo’s en corporate bedrijven. Later heb ik dan Solix Search opgericht, mijn eigen werving & selectiekantoor. Ik kende beide kanten van de tafel intussen zeer goed en ik dacht bij mezelf: ik wil dat anders doen, en het voor kandidaten en bedrijven persoonlijker maken.”

“In het begin stond ik er helemaal alleen voor”, gaat Sarah verder. “Dat wordt snel heel eenzaam. Ik had niemand om succesmomenten mee te delen en had het veel fijner gevonden om zoals nu een team rond mij te hebben. Dat kwam pas een jaar later. Nu zijn we met vier, ik ben heel blij dat ik nu die gedreven mensen rondom mij heb om alles mee te delen en ook te kunnen groeien.”

“In dat eerste jaar ben ik soms ook wel eens te hard gegaan. Ik wou dat het lukte en het was effectief wel een succes, maar als ik daar nu op terugkijk…. Nu ik een team heb, kan ik ook dingen uitbesteden en dat maakt het makkelijker om die work-life balance te bewaken. Het leven is meer dan alleen werken. Het is voor mij even belangrijk om tijd te besteden familie en vrienden.”

The Hopping Podcast 

Een eerlijke kijk op ondernemerschap en rekrutering probeert Sarah onder meer te bieden met The Hopping Podcast. Daarin spreekt de onderneemster openlijk over haar ervaringen met recruitment en ondernemen. “Ik vertel er bijvoorbeeld mijn eigen ondernemersverhaal. Hoe ik ben begonnen, welke valkuilen er zijn, maar ik richt mij ook op kandidaten, bedrijven en HR-professionals. Hoe bedrijven kandidaten kunnen aantrekken, maar ook hoe je als kandidaat de keuze kan maken om een stap in een nieuwe richting te zetten, of dat nu een nieuwe job is of het ondernemerschap.”

“Deze podcast is voor ons een manier om die boodschap authentiek over te brengen naar een breed publiek van kandidaten, recruiters en bedrijven”, legt ze uit. “Tegelijk is het ook een tool om onze expertise te tonen en onze visie uit te leggen.”

Persoonlijke aanpak 

In de Solix-visie staat persoonlijke aanpak centraal, klinkt het. “Dat is voor ons niet zo maar een woord. Het is belangrijk om zowel de kandidaat voor een job als het bedrijf goed te kennen en te kijken of er een match is. We gaan verder kijken dan enkel de CV en gaan luisteren: Wie is die persoon? Hoe ziet die zichzelf groeien? Binnen welk bedrijf past die? Ook de persoonlijkheid van het bedrijf is daarbij belangrijk. We proberen de missie van de kandidaat te verbinden met de missie van het bedrijf.”

Sarah wil die visie ook in de praktijk verder uitdragen en is daarom een tweede bedrijf gestart. Met Solix Academy heeft ze een online leerplatform uitgebouwd waarmee ze junior en senior recruiters wil opleiden om een master in recruitment te worden. Ook wil ze er vanuit haar eigen ervaring advies geven over hoe je zelf een eigen succesvol wervingskantoor kan oprichten.

Goede raad 

Afsluiten doet Sarah nog met wat goede raad voor bedrijven: “Bij Solix proberen we via werving & selectie bedrijven te ondersteunen in the war on talent, maar met een sterke employer branding en een eenvoudigere sollicitatie procedures kunnen ze zelf ook al veel oplossen. Breder kijken dan een cv en ook de persoonlijkheid van de kandidaat. Het is niet omdat mensen het op hun cv niet kunnen aantonen dat ze niet gemotiveerd zijn om een bepaalde functie uit te oefenen. Er zijn veel voorbeelden van mensen die soms gewoon de kans niet krijgen, maar als ze die wel zouden krijgen, zouden excelleren in hun job.”