Baum Belgium

Starter van de week: Baum Belgium helpt blinden en slechtzienden

In de Mechelse Hoogstraat heeft Baum Belgium de deuren geopend. Het gaat om een unieke zaak in de regio, die zich met haar producten tot blinden en slechtzienden richt. Met zaakvoerders Koen Govaert en Kathleen Boogmans uit Bonheiden, die worden bijgestaan door Gelenaar Eric Buyl, staat er bovendien een boeiend trio achter het nieuwe bedrijf.

Kathleen Boogmans en Eric Buyl kennen elkaar al enkele jaren. Tussen het grappen en grollen zat de opstart van een eigen zaak reeds ergens verscholen. “Wij zitten al lang in de sector van slechtzienden”, legt Kathleen Boogmans uit. “Ik ben zelf zwaar slechtziend. Eric is blind, maar daarnaast ken ik hem als verdeler van producten die mij hebben geholpen om beter met mijn visuele beperking om te gaan. Al die tijd grapten we over het feit dat we samen iets zouden moeten opstarten.” De bal ging aan het rollen. Ook Koen Govaert, de man van Kathleen Boogmans, zette zijn schouders onder het initiatief en zo is Baum Belgium vandaag een feit.

Brede dienstverlening

Baum Belgium biedt producten aan die in drie groepen te categoriseren zijn. Zo zijn er enerzijds hulpmiddelen voor volledig blinde mensen en anderzijds producten voor slechtzienden zoals elektronische vergrotingsmonitoren. “Verder verkopen we nog artikelen die het huishouden en de mobiliteit in het alledaagse leven verbeteren. Die zijn zowel voor blinden als slechtzienden, maar ook voor senioren bijvoorbeeld. Zo hebben we een niveaudetector die met een bieptoon aangeeft wanneer een tas volgelopen is met kokend water. Belangrijk, want zoiets is moeilijk waarneembaar met een visuele beperking, en kan ook tot risicovolle situaties leiden”, zegt Koen Govaert.

Daarnaast worden er specifieke opleidingen en trainingen aangeboden om de mobiliteit en zelfstandigheid van het doelpubliek te vergroten.

Klantenbeleving

Maar Baum Belgium gaat voor meer dan enkel de commerciële aanpak. Zoals een kledingwinkel muziek draait om de klanten een aangenamere sfeer te bezorgen, zet ook de nieuwe Mechelse zaak in op klantenbeleving. Al ligt die focus wel op het hulpverlenende en menselijke aspect. “Wij willen breken met het stramien dat iemand naar een winkel komt en buiten wandelt met een gekocht artikel”, duidt Koen Govaert. “Een moeder die voor de eerste keer langskomt omdat haar dochter het zicht verliest, heeft namelijk geen verkoper, maar een adviserend persoon nodig. Kathleen is daar de geknipte persoon voor. Die menselijke beleving, ook al hangen we daar geen prijskaartje aan, is even belangrijk als het verkopen van onze producten.”

Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina.