Starter van de Week: METIER brengt lunch van eigen veld op tafel

METIERMETIER

uit Bornem (Hingenesteenweg 152A), pas twee weken geleden officieel van start gegaan, combineert biolandbouw met de filosofie van de korte keten. Groenten die op eigen veld worden gekweekt, worden verwerkt tot broodjes en dagverse gerechten die 's middags bij bedrijven in de buurt worden geleverd. Wat METIER niet zelf kan kweken, wordt aangeschaft bij collega-ondernemers uit de omgeving.

"De opening van ons bedrijf op 9 mei was de kroon op het werk van twee jaar voorbereiding, rekenen, plannen, planten, bouwen en koken", zegt Stijn Van Asch van METIER. "METIER is een landbouwbedrijf en teelt groenten en fruit volgens het biologisch principe. Onze eigen opbrengst combineren we met de producten  van regiolandbouwers, -ondernemers en eerlijke handel tot een heerlijke lunch."

Het jonge bedrijf heeft een lunchkaart met broodjes, salades, soep, quiches, pasta... "Uiteraard gaat het om seizoensgebonden gerechten, aangezien we producten van het veld gebruiken. Ons aanbod verandert dus geregeld. We leveren vooral aan bedrijven uit de buurt (in Bornem, Puurs, Sint-Amands en Temse) die online bestellen, maar je kunt ook bij ons afhalen of achteraan op ons terras komen eten. Bedrijven kunnen bij ons ook een broodjesassortiment bestellen voor lunches of meetings."

METIER heeft gezocht naar partners die hun visie delen. "We hebben bijvoorbeeld een bijenkast staan van de Bornemse imker Stef Vleminckx (Beeworld). De bijen zorgen voor de bevruchting van planten en produceren ook honing, die we verkopen. Vlees halen we onder meer bij De Vleeshoeve in Temse, wijn komt van Entrepot du Vin in Puurs. Onze eigen overstock gaat naar veiling BelOrta in Sint-Katelijne-Waver."

Aangezien je bij METIER ook kunt afhalen, zijn daar verpakkingen voor nodig. Zorgt dat niet voor een aanzienlijke afvalberg? "Nee, we gebruiken biologisch afbreekbare verpakkingen van ePacking."

De filosofie van METIER is duidelijk: een korte keten opbouwen om een evenwichtige lunch te serveren. "We zijn ook heel open over ons bedrijf. Met een open landbouwperceel, een open keuken en open communicatie via sociale media en website proberen we het vertrouwen van onze klanten te verdienen. Mensen kunnen letterlijk zien hoe wij groenten verbouwen, hoe we koken, hoe we bedrijf voeren."