studio stitch Foto: Dirk Vertommen

Studio Stitch triomfeert op mini-marktdag: “Stofjes voor onze pennenzakken belanden normaal gezien in vuilnisbak”

De leerlingen achter Studio Stitch van Sjabi in Puurs triomfeerden zaterdag na de mini-marktdag van Vlaams Jonge Ondernemingen (Vlajo) in Mechelen. De jongeren wonnen de eerste prijs voor meest commerciële minionderneming. Ze geven stofjes een tweede leven door er pennenzakken van te maken die ze verkopen. Een van de oma’s schaarde zich wat graag mee achter het project.

Met de mini-marktdag onder de gaanderij van het Mechelse stadhuis kregen miniondernemingen zaterdag de kans om hun product te verkopen. “De verkoopdag is heel populair. In minder dan 24 uur waren alle beschikbare plekjes weg. We hadden zelfs een wachtlijst van tien mini’s”, zegt Naomi Cotemans, Vlajo-coördinator voor het secundair onderwijs in de regio Mechelen.

Steentje bijdragen aan milieu

En ook al regende het pijpenstelen, met veel enthousiasme waren jongeren van negentien miniondernemingen van de partij. Ze toonden hoe ze met hun aanbod inspelen op trends, omgaan met duurzaamheid en hoe ze een verhaal willen vertellen. Eigenlijk zijn ze allemaal winnaars, maar enkele jonge ondernemers gingen ook met een prijs naar huis.

Zo won Studio Stitch van Sjabi uit Puurs (Puurs-Sint-Amands) de eerste prijs voor de meest commerciële minionderneming. “Wij verkopen pennenzakken van gerecycleerde stofjes. Normaal gezien belanden die in de vuilnisbak, maar wij geven ze een nieuw leven. Ook onze ritsen werden eerder al eens gebruikt en zo dragen we ons steentje bij aan het milieu”, vertelt CEO Louise Pelgrims van het zesde jaar Handel.

Voor de productie van hun pennenzakken konden de jonge verkopers rekenen op de steun van de oudere generatie. “Mijn oma Rita Van Acker is naaister van beroep. Zij wilde graag mee haar schouders zetten onder onze minionderneming en ze heeft ons geholpen”, zegt Mirthe Verlinden. Samen met Louise, Quinten Broothaers, Samy Mettioui en Sven Vandevoorde vormde ze Studio Stitch. De winnaars gingen naar huis met 120 euro aan Mechelenbons, geschonken door de stad.

Kruiden, juwelen en kussenslopen

De prijs voor de tweede meest commerciële minionderneming ging naar Smaakbaron van Sint-Ursula uit Lier dat kruiden verkoopt. De leerlingen krijgen van de provincie Antwerpen een geldprijs van 90 euro. Perle d’Amour van College Hagelstein uit Sint-Katelijne-Waver, dat juwelen maakt van oude kralen uit kringloopwinkels, won de prijs voor duurzaamheid. Ook daarvoor schenkt de stad 120 euro aan aankoopbonnen.

“Daarnaast gingen de leerlingen ook zelf langs bij alle standjes. Zij verkozen zelf een mini der mini’s. Dat is Cosy van Ursulinen Mechelen geworden. De jongeren maken zelf kussenslopen”, zegt Naomi Cotemans. Daarvoor hebben ze van de provincie een geldprijs van 60 euro cadeau gekregen.