pukkelpop Foto: Technopolis

Technopolis en Atlas Copco helpen jongeren uit de nood met perslucht op camping van Pukkelpop

Jongeren die op de camping van Pukkelpop af te rekenen krijgen met een lege luchtmatras, worden uit de nood geholpen door Technopolis. Het Mechels doe-centrum voor wetenschap en technologie slaat daarvoor de handen in elkaar met Atlas Copco. Samen trekken ze ten strijde met perslucht om de kampeerders te helpen.

Toen Technopolis enkele maanden geleden de straat op trok voor de videoreeks Fact’d Up, kwam er een opvallende ergernis op festivals naar boven. Leeglopende luchtmatrassen blijken namelijk een vaak voorkomende frustratie. “En dan lig je daar op de grond…”, reageerde een van de jongeren die destijds bevraagd werd. Om daar iets aan te doen, trok Technopolis naar Atlas Copco, een bedrijf dat gespecialiseerd is in innovatieve oplossingen op vlak van lucht, energie en stroom.

Samen ontwikkelden ze het ‘Atlas Copco Air Buster Team powered by Technopolis’. Een heel weekend lang loopt het team rond op Camping Chill van Pukkelpop in Kiewit (Hasselt) om jongeren uit de nood te helpen met perslucht. Ze blazen razendsnel luchtmatrassen op, verjagen muggen uit tenten of maken kletsnatte festivalgangers weer droog. Op die manier helpen ze de jongeren niet alleen uit de nood, maar willen ze hen ook warm maken voor wetenschap en technologie.

Boodschap

“Het is een plezante, laagdrempelige en bovendien nuttige manier voor jongeren om het gebruik van perslucht en het bedrijf Atlas Copco te leren kennen”, zegt communicatiemedewerker Sabine Tilsley. “We houden van acties met een hoog fun-gehalte om STEM te promoten onder jongeren. Zulke acties zijn nodig, want net als heel wat andere bedrijven hebben we echt nood aan nieuwe STEM-profielen. Door het ludiek aan te pakken, hopen we dat onze boodschap langer zal blijven plakken bij de jongeren.”

Volgens Technopolis heeft de samenwerking alleen maar voordelen. “Dankzij samenwerkingen met bedrijven kunnen we veel meer jongeren inspireren met wetenschap en technologie. Op de camping van Pukkelpop logeren bijvoorbeeld tienduizenden kampeerders”, zegt Ester Blockx van Technopolis. “Maar de bedrijven komen ook weer in contact met duizenden potentiële nieuwe werknemers. Dat is enorm belangrijk in een tijd waarin er een grote vraag is naar STEM-profielen.”

De avonturen van het perslucht-team van Atlas Copco en Technopolis zijn ook te volgen op het YouTube-kanaal van het wetenschappelijk doe-centrum.