Telenet gaat ook dit jaar drie coproducties opzetten met de grootste Vlaamse omroepen. Dat gebeurt om zijn investeringsplicht uit het Mediadecreet te vervullen. Het Mechelse bedrijf investeert in Black-out van productiehuis jonnydepony voor VRT, Gina & Chantal van Sylvester Productions voor MEDIALAAN en Callboys II van FBO voor SBS.
Elke distributeur moet volgens de investeringsplicht uit het Vlaamse Mediadecreet jaarlijks 1,3 euro per Vlaamse televisieabonnee investeren in lokale audiovisuele producties. Sinds afgelopen jaar kiest Telenet voor een bijdrage per abonnee in de vorm van coproducties.
De drie geselecteerde coproductieprojecten werden overgemaakt aan de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).
De projecten werden op 27 maart door de VRM erkend als coproductieprojecten in het kader van de stimuleringsregeling voor de audiovisuele sector. Eens gerealiseerd, zullen deze tv-series lineair en in open net worden uitgezonden.
Vorig jaar investeerde Telenet in Over Water van de VRT, Spitsbroers II van MEDIALAAN en de eerste reeks van Callboys van SBS.