Archiefbeeld. Poppy maakte op 1 juni 2021 zijn intrede in Mechelen. Foto Joris Herregods Archiefbeeld. Poppy maakte op 1 juni 2021 zijn intrede in Mechelen. Foto Joris Herregods

Terwijl Poppy wegtrekt, breidt Cambio autodelen in Mechelen uit

De deelwagens van Poppy verdwijnen vanaf volgend jaar uit Mechelen. “Onze gegevens tonen aan dat het gebruik van onze deelwagens slechts minimaal hoger ligt dan dat van privé voertuigen”, meldt het bedrijf per e-mail aan de klanten. “Dat gaat in tegen de fundamentele principes van autodelen.” Schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+) betreurt de beslissing.

De eerste deelwagens van Poppy maakten op 1 juni 2021 hun intrede in Mechelen, met als doel het aanmoedigen van een verschuiving naar gedeelde mobiliteit. “Na zorgvuldige overweging hebben we besloten om onze diensten in Mechelen stop te zetten”, klinkt het bij Poppy. “Deze moeilijke beslissing stelt ons in staat om middelen te heroriënteren en ons te concentreren op het verbeteren van onze aanwezigheid in Brussel, Antwerpen en Luik, waar de vraag naar gedeelde mobiliteit groeit.”

Lees ook: Deelauto’s winnen aan populariteit in Mechelen en Lier“We begrijpen dat deze verandering ongemakken met zich mee kan brengen en bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele verstoring in je routine”, meldt het bedrijf nog. “We willen je bedanken voor het kiezen van Poppy tijdens onze aanwezigheid in Mechelen en voor jouw bijdrage aan een groenere en duurzamere stedelijke omgeving. We blijven toegewijd aan het bevorderen van duurzame stedelijke mobiliteit en hopen je in de toekomst weer van dienst te kunnen zijn, wellicht in andere steden waar onze diensten blijven groeien.”

Cambio

Poppy trekt ook weg uit Leuven en Gent. Mechels schepen van Mobiliteit Alexander Vandersmissen betreurt de beslissing van Poppy in de Dijlestad. “Het vertrek staat haaks op de gestage groei van deelmobiliteit in Mechelen”, vindt hij. “Concurrent Cambio groeit bijvoorbeeld jaar na jaar en is van plan om in 2024 nog verder uit te breiden met minimaal tien wagens. Ik ben ook niet te spreken over het feit dat het bedrijf twee weken op voorhand aan de gebruikers laat weten te zullen stoppen vanaf 1 januari 2024. Zo laat het hen toch wel aan hun lot over. We verwijzen gebruikers graag door naar de website van de stad, waar het aanbod van deelmobiliteit terug te vinden is.”