TM_BMW

Thomas More en BMW zetten auto-opleidingen in hogere versnelling

BORNEM/MECHELEN/SINT-KATELIJNE-WAVER – Thomas More en BMW Group Belux slaan de handen in elkaar als Partners in Education. De hogeschool biedt haar studenten in Sint-Katelijne-Waver zo extra opportuniteiten aan, terwijl de Bornemse autogroep op zijn beurt jongeren wil warm maken voor het knelpuntberoep van autotechnieker.

Met elk jaar zo’n 2.500 openstaande vacatures is autotechnieker een knelpuntberoep. BMW Group Belux wil het probleem bij de bron aanpakken door nog meer structureel samen te werken met Thomas More. Bovendien investeerde de autogroep 450.000 euro in zijn trainingscentrum in Bornem voor aangepaste lesinfrastructuur.

Expertise en co-creatie

Het Partners in Education-netwerk van Thomas More richt zich op samenwerkingen tussen de hogeschool en bedrijven die voor beide partijen een meerwaarde creëren. De samenwerking met BMW Group Belux past daar zeker in. Studenten Autotechnologie in Sint-Katelijne-Waver zullen gebruik maken van didactisch BMW-materiaal en bij BMW Motorrad terecht kunnen voor technische trainingen. Bovendien mogen ze een interne opleiding volgen bij een BMW-concessiehouder in de buurt.

De collega’s van de opleiding Automative Management in Mechelen zullen kunnen rekenen op extra cursusmateriaal en een training Automotive Sales. Enkelen kregen zelfs al een doorgedreven opleiding tot BMW Junior Sales Advisor en werden op het Autosalon ingeschakeld in het salesteam bij één van de BMW/MINI-concessies.

Ook de nieuwe graduaatsopleiding Voertuigtechnieken, die vanaf september 2019 georganiseerd wordt op Campus De Nayer in Sint-Katelijne-Waver, plukt de voordelen van deze samenwerking. Een derde van de opleiding zal bestaan uit werkplekleren met een zelfstandige stage in een garagebedrijf. Een aantal zullen dus op werkplaatsen van BMW-dealers terecht kunnen.