Nieuws Mechelen Van “0% korting” tot educatieve workshop of cadeautje: zo gaan Mechelse ondernemers om met Black Friday

Van “0% korting” tot educatieve workshop of cadeautje: zo gaan Mechelse ondernemers om met Black Friday

Foto: EPA-EFE.

Van “0% korting” tot educatieve workshop of cadeautje: zo gaan Mechelse ondernemers om met Black Friday

MECHELEN – Black Friday is ondertussen ook bij ons een begrip geworden, maar het protest tegen de trend die overwaaide van Amerika klinkt steeds luider. Winkelketen Dille&Kamille besloot om die dag, 25 november, de deuren te sluiten en gaat met zijn personeel vrijwilligerswerk doen. Ook in lokale winkels in Mechelen geven ze een eigen twist aan Black Friday. “We vieren geen Thanksgiving, dus waarom wel Black Friday?”

Black Friday heeft twee jaar geleden in Mechelen plaats moeten maken voor Local Friday. Winkels blijven langer open en de focus ligt op gezelligheid en een kleine extra in plaats van de grootste deals. De zaak sluiten zoals Dille&Kamille of Xandres doen deze ondernemers dus niet, maar torenhoge kortingen zijn ook niet aan de orde.

Bij kledingwinkel L’eef geven ze geen torenhoge korting, maar ze willen wel iets doen voor hun klanten. “We geven een extraatje van 10%. Die korting is geldig van vrijdag tot en met maandag”, zegt Evelyne Van Landegem (31). “Die korting gaat gepaard met gezelligheid, kerstverlichting, gratis parking en een gratis boottochtje die de stad voorziet. Het is een totaalbeleving met iets extra’s.”

Bij kledingwinkel Lilly laten ze de traditionele Black Friday ook aan zich voorbijgaan. “Toen de stad communiceerde dat ze iets op poten wilden zetten voor Black Friday, wilden we wel iéts doen. Dat verwachten mensen die naar hier komen ook op zo’n dag”, zegt zaakvoerster Kelli Van Hees (41). ” Maar dat schreeuwerige karater van de affiches en de kortingen hoort sowieso niet bij Lily. Dus wij verzonnen iets anders. Sindsdien organiseren we een avondshopping met een hapje en een drankje waar we de feestcollectie bekendmaken”, zegt Van Hees.

Ze toont echter wel begrip voor de winkels die wel hoge kortingen geven. “Ik snap dat in sommige sectoren winkels van hun overstock af willen. Ik heb er ook geen probleem mee als collega’s dat doen”, voegt Van Hees toe.

“0% korting”

Uit een belronde van de redactie bij enkele ondernemingen blijkt dat Van Hees zeker niet de enige is die een alternatief biedt voor de superkortingen. Bij conceptstore HUT krijgen klanten dit weekend een cadeautje ter gelegenheid van Local Friday. “We bieden heel het jaar door koopjes aan. Als kleine handelaar kunnen we de kortingen die grote ketens aanbieden niet geven, maar hetzelfde geldt voor gratis verzending. Dus dat is niet alleen een Black-Fridaykwestie”, zegt zaakvoerster Hilde Moens (49). “Ik vind het een vreemd concept. We vieren hier helemaal geen Thanksgiving, dus waarom wel Black Friday?”

Bij Supergoods gaan ze nog net dat stapje verder. Aan de ramen van de winkel prijkte vorige jaren een affiche met “0% korting”. Die hing zaakvoerder Tonny Van Bavel (48) traditiegetrouw op als tegenbeweging. Maar dit jaar doet hij het anders. “We houden een workshop over duurzame mode. Overconsumptie past niet in ons verhaal. We maken dan ook een grote boog om Black Friday heen,” zegt hij. Bij Supergoods zijn ze dan ook blij dat de stad na drie jaar Black Friday te vieren, Local Friday introduceerde. En ook Green Friday wint elk jaar aan populariteit. “Klanten zijn ook gevoeliger. In het begin kwamen mensen juist binnen omdat ze het fijn vonden dat we niet meededen met Black Friday”, zegt Van Bavel. “Wij geloven in een juiste prijs zodat iedereen in de keten krijgt waar ze recht op hebben.”

“Eerlijk product voor eerlijke prijs”

Dat laatste beaamt Danny Van Assche van Unizo, ook hij is geen grote fan van het Amerikaanse concept. “Een eerlijk product verdient een eerlijke prijs, zeker in de huidige economische toestand”, schrijft hij. “Onze regering moet, samen met ons, werk maken van een structurele langetermijnvisie met een duurzaam retourbeleid op e-commerce, duidelijke handhaving op prijswetgeving en een gelijkstelling van internationale belastingtarieven.”

Afsluiten doet Van Assche met een boodschap aan de mensen die toch willen winkelen op Black Friday. “Als je Black Friday toch wil gebruiken, doe het dan lokaal. Zo geniet je van deze aangespoelde feestdag met de échte voordelen die je lokale winkel je biedt.”

 

Reageer op dit bericht

Gerelateerde berichten

Veel gelezen in deze regio

Dit overzicht graag personaliseren met onderwerpen op jouw maat?

Maak een account aan en ga op onze gids pagina op zoek naar bedrijven, personen, sectoren en gemeentes die binnen jouw interessegebied vallen. Op deze manier kunnen we in onderstaand overzicht een gepersonaliseerde lijst van artikels tonen.