velotaxi Foto: Stijn Van de Sande

VeloTaxi vervoert mensen per fiets door Mechelse binnenstad: “Vanaf april starten met structurele taxidienst”

Wie zich in het stadscentrum van Mechelen wil verplaatsen, kan daarbij ook een beroep doen op de fietstaxi’s van VeloTaxi. De voorbije maanden werden ze sporadisch ingezet, vanaf april moeten ze dagelijks beschikbaar zijn voor mensen die zich op een unieke manier willen laten vervoeren.

Wie de voorbije weken een bezoekje bracht aan het centrum van Mechelen, heeft ze misschien al opgemerkt. Sinds kort kan je in de Dijlestad gebruik maken van een fietstaxi. De opmerkelijke fietsen van VeloTaxi bieden plaats aan twee personen en zorgen ervoor dat je op een duurzame manier vervoerd kan worden in het Mechelse stadscentrum. Ze werden al eens kort ingezet tijdens Maanrock en reden ook in december volop rond.

“We zijn stilaan bezig met ons concept verder uit te rollen”, zegt Johan De Ruyck van VeloTaxi Mechelen. “Ik zag de fietstaxi’s in buitenlandse steden als Rijsel, Frankfurt en Düsseldorf en droomde ervan om een gelijkaardige dienst te lanceren in mijn eigen thuisstad. Vooral voor wie moeilijk te been is, is het namelijk niet altijd gemakkelijk om je te verplaatsen. We hebben in onze stad geen metro’s of trams, de mensen zijn dus aangewezen op de bus of alternatieven zoals de fietstaxi.”

Voorlopig worden ze sporadisch ingezet. “Tijdens Maanrock hadden we een samenwerking met Eneco om mensen duurzaam van het station naar de stad te brengen en tijdens de eindejaarsperiode kregen we steun van Avixi, een sociaal verzekeringskantoor. Dit weekend waren we ook aanwezig tijdens Zie Ons Doen, het Vlaams openingsfeest voor het Belgisch voorzitterschap van de Europese Unie. Maar vanaf april willen we een structurele taxidienst aanbieden.”

Hop-on-hop-off

“Voorlopig werken we via een hop-on-hop-off-service”, zegt De Ruyck. “Wie onze bestuurders in de stad ziet rondrijden, mag hen dus zeker doen stoppen. Je kan eender waar opstappen en kiezen waar in het centrum je opnieuw afgezet wordt. Op termijn willen we werken via een online systeem waarbij je een rit kan reserveren of makkelijk kan zien waar de fietsen juist zijn. Tegen het voorjaar mikken we op vijf fietsen in Mechelen, later willen we groeien tot tien.”

Sponsors

De fietsen worden gefinancierd met het geld van sponsors, die in ruil zichtbaarheid krijgen op de taxi. “En de bestuurders betalen we met het geld van de ritten”, klinkt het. “Momenteel kost een rit je tien euro. Dat is een marktconforme prijs die ook in het buitenland gehanteerd wordt, maar eigenlijk vind ik dat zelf nog iets te hoog. Daarom zou ik de prijs graag drukken, bijvoorbeeld via subsidies of door sponsors. Kinderen en mensen die minder mobiel zijn betalen vijf euro. Wie jarig is rijdt gratis mee.”

De Ruyck hoopt dat het concept van de VeloTaxi kan aanslaan in Mechelen. “De voorbije maanden kregen we alvast veel positieve reacties”, zegt hij. “Iedereen die gebruik maakt van onze dienst, stapt met de glimlach weer uit. We willen een leuke en duurzame aanvulling bieden op de mobiliteit in Mechelen. Het is zeker niet onze bedoeling om te concurreren met andere aanbieders, zoals de reguliere taxi’s. Daarom focussen we enkel op de binnenstad.”

Wie nog gebruik wil maken van de VeloTaxi, kan in de week van 8 tot en met 12 januari in het Mechelse centrum terecht. Tijdens de avonduren rijdt de taxi rond om mensen te vervoeren. Later dit voorjaar zal hij wellicht ook nog ingezet worden tijdens evenementen in de stad, in afwachting van de echte lancering in april.