bestrijd-alzheimer-dementie-en-veroudering-met-technologie

Vlaamse actie rond dementie gelanceerd bij Heistse juwelier: “Kaartjes helpen met communicatie tussen handelaars en personen met dementie”

HEIST-OP-DEN-BERG -  Het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen en Alzheimer Liga Vlaanderen lanceerden zaterdag een nieuwe campagne tijdens het Weekend van de Klant. Ze willen er winkeliers en dienstverleners in heel Vlaanderen beter mee voorbereiden op en informeren over de omgang met mensen met dementie. Het startschot werd gegeven bij juwelier Clem Vercammen in Heist-op-den-Berg.

De cijfers liegen er niet om: in 2035 zullen er meer dan 188.000 mensen lijden aan (jong)dementie. Tel daar de betrokken mantelzorgers en/of familieleden bij op en je krijgt echt een idee van hoeveel mensen ermee te maken hebben. Het pleidooi voor een dementievriendelijke samenleving is dus actueler dan ooit. Maar wat kunnen bijvoorbeeld kappers, winkeliers en restaurant- of caféhouders zoal doen om het maatschappelijk leven voor mensen met dementie wat toegankelijker te maken?

Beter begrip

Het Expertisecentrum Dementie Vlaanderen en Alzheimer Liga Vlaanderen bieden handelaars en dienstverleners voortaan een praktische houvast aan. “Bij de Alzheimer Liga vinden we het belangrijk om de levenskwaliteit van mensen te verbeteren. Daarom hebben we samen met de partners kaartjes ontwikkelden die een stukje context meegeven van wat dementie betekent”, zegt Rudy Poedts, directeur van de Alzheimer Liga. “Ze bieden ook informatie over hoe je heel eenvoudig connectie kunt maken met mensen met dementie.”

De kaartjes hebben titels als Naar de kapper? Da’s dapper!, Een bezoek aan jouw zaak? Een hele taak! en Een horecabezoek? Da’s andere koek!. Een persoon met dementie of een mantelzorger kan zo’n kaartje afgeven tijdens een buitenshuis bezoek. Er zijn ook affiches voor handelaars die willen aangeven dat ze dementievriendelijk tewerkgaan. “Het is wonderlijk om te zien hoe zo’n kaartje de communicatie kan verbeteren”, vindt Jurn Verschraegen, directeur van het Expertisecentrum. “Het zorgt ook voor een beter begrip en een betere verstandhouding tussen de persoon met dementie en de handelaar in kwestie.”

Vertrouwensrelatie

Juwelier Kristien Vercammen van de Heistse juwelierszaak Clem Vercammen kreeg zaterdag als eerste een persoon met dementie over de vloer die een kaartje bij zich had. Josephine Van den Bossche kwam de horloge van haar man ophalen. Ze is nog goed ter been, maar soms kan ze verward zijn. “Ik ken haar al heel lang, maar intussen heeft ze alzheimer”, legt Kristien Vercammen uit. “Voor mezelf is het dan wel makkelijk dat ze zo’n kaartje meebrengt. Zo weet ik dat ik haar wat meer aandacht moet geven. Ik vind dit sowieso een topinitiatief.”

Zaakvoerster Caro van der Kuylen van de Heistse damesboetiek Noémie in de Bergstraat heeft als winkelier ervaring met dementie. “Ooit had ik een dame in de winkel die heel verward was”, zegt ze. “Ik zag aan haar gedragingen dat ze niet goed meer wist waar ze naartoe moest. Ik wist dat ze Joseeke heette en heb haar gerustgesteld. Ik wist ook waar ze woonde en heb haar thuisgebracht, waar haar man haar stond op te wachten. Als lokale handelaars hebben we vaak een jarenlange dienst en een vertrouwensrelatie met klanten. Je ziet hen ook evolueren: ze settelen zich, stichten een gezin of kiezen een partner. Ouder worden hoort daarbij.”

Veiliger gevoel

Mantelzorger Carine Dockx zorgt voor haar moeder die dementie heeft. “Ze durft al eens alleen naar de winkel te gaan”, vertelt ze. “Als ze dan de weg niet meer vindt en ze stapt een winkel binnen met zo’n kaartje, dan kunnen lokale handelaars haar wel helpen. Ze is hier bekend, dus dan kunnen ze haar wel even naar huis brengen of even bellen om haar op te halen. Dat geeft me toch een iets veiliger gevoel.”

De kaartjes worden nu breed verspreid onder het doelpubliek. Het initiatief maakt deel uit van Dementievriendelijk Vlaanderen. Het concept vond zijn oorsprong in het Europese project Cascade. Zelfstandigenorganisatie Unizo ondersteunt de actie en gaat er haar lokale achterban over inlichten.