Netezon Zaakvoerder Tom Van Horebeek staat bij een wasmachine waarbij je online betaalt. Foto: RR

Wassalonketen Netezon lanceert app om cashloos te betalen

LIER - In het wassalon van Netezon in de Berlarij in Lier kan je voortaan online betalen. Zaakvoerder Tom Van Horebeek wil de toepassing binnenkort in tien andere wascentra uitrollen. PeopleWare uit Lier ontwikkelde de app voor de wassalonketen.

In de jaren zeventig introduceerde Eddy Van Horebeek wassalons met betaalautomaten in Vlaanderen. Het principe van de Netezon-wascentra is ondertussen welbekend: met behulp van geldstukken kan je wasmachines en droogkasten bedienen. Zoon Tom zet ruim vijftig jaar later de volgende stap in de evolutie van wassalons door een digitaal platform te lanceren. Via een smartphone krijgen bezoekers contactloos toegang tot de toestellen. De klant scant een QR-code in het wassalon en de webapplicatie opent op de smartphone.

Inbraakgevoelig

“Wassalons zijn behoorlijk inbraakgevoelig en dat is er de afgelopen jaren niet op verbeterd. Tegelijkertijd zijn mensen tijdens corona veel meer contactloos beginnen te betalen. Daarom hebben we het online betaalsysteem geïntegreerd in de huidige betaalautomaten, zodat een hybride oplossing ontstaat waarbij je zowel met cash als online kan betalen”, zegt Tom Van Horebeek.

Voor de uitbouw van dit online platform klopte Netezon aan bij de Lierse softwareontwikkelaar PeopleWare. “We hebben het basisidee verder vormgegeven en dieper uitgewerkt door gebruik te maken van onze jarenlange ervaring met vergelijkbare toepassingen. Het resultaat is een oplossing die veel meer omvat dan de oorspronkelijke vraag én een tevreden klant”, aldus algemeen directeur Marc Schijvaerts.

Drukte monitoren

De webapp biedt zowel voor de uitbater als klanten heel wat functionaliteiten. “Tom kan als uitbater de drukte in de wassalons monitoren en technische problemen vanop afstand detecteren. Dankzij de software heeft Tom nu een beter inzicht in de piekbezetting van elk wassalon. Dat maakt het mogelijk om een betere spreiding te bekomen, en dus ook een aangenamere klantervaring door het aanbieden van promotionele acties op minder drukke momenten”, verduidelijkt Marc Schijvaerts.

Klanten kunnen op hun beurt de webapp gebruiken om na te gaan of er toestellen beschikbaar zijn. “Indien alle toestellen bezet zijn, kan de applicatie nabijgelegen wascentra voorstellen als alternatief. Op die manier staan klanten nooit meer met een volle wasmand in een volzet wassalon. Er kunnen via de applicatie zelfs bepaalde toestellen gereserveerd worden, hetgeen een primeur is binnen de sector. Dat kan vooral van nut zijn voor grotere droogkasten die specifiek gebruikt worden voor bijvoorbeeld donsdekens.”

Reacties afwachten

Netezon start met het digitale platform in twee wascentra in Lier: nu al in de Berlarij, later in de Frederik Peltzerstraat. “Het zijn de eerste Netezon-wascentra die mijn vader destijds oprichtte. Daarna rollen we het systeem in tien bijkomende wascentra uit, waarbij één wascentrum zelfs volledig cashfree zal zijn. Ik wil de reacties afwachten en op basis daarvan de verdere uitrol van dit digitale platform organiseren in alle wascentra”, blikt Tom Van Horebeek vooruit.