De projectvennootschap Via A11, met daarbij Aswebo en Franki Construct van de Mechelse Willemen Groep, plaatst op 16 en 17 november de eerste van twee beweegbare bruggen over het Boudewijnkanaal op de A11, de nieuwe snelweg tussen Brugge en Westkapelle (Knokke-Heist) die sinds 2014 in aanbouw is. Het gaat om een uniek project, want nooit eerder is er op een Belgische autosnelweg een brug geplaatst die open en dicht kan.
De installatie van de twee brugdelen zal telkens 48 uur duren. Het eerste brugdeel, voor de rijrichting Brugge, weegt 1.000 ton en zal door een reusachtige drijvende kraan worden opgetild om ze daarna minutieus te laten inpassen in de snelweg. Hoe dat precies in z’n werk gaat, kan je in een geanimeerde video bekijken.
De bruggen zullen naar verwachting twee keer per dag openen om grote schepen van de haven van Zeebrugge te laten passeren. Het autoverkeer zal dan moeten stoppen voor een rood licht en slagbomen. Variabele signalisatieborden zullen de openstaande brug lang op voorhand aankondigen. Kleinere schepen zullen gewoon onder de brug door kunnen varen.
De 12 kilometer lange A11 vormt het ontbrekende puzzelstuk tussen twee belangrijke verkeersaders in West-Vlaanderen: de N31 in Brugge en de N49 in Westkapelle. De bouwperiode bedraagt drie en een half jaar. De ingebruikname is gepland voor het najaar van 2017. Vanuit de Willemen Groep werken Aswebo en Franki Construct mee aan dit project. Zij staan in voor het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de A11. Dat de aanleg van deze verbindingsweg vlot vordert, zie je in deze video.