dumarey van hool

‘Wonderdokter’ of ‘lijkenpikker’? Wie is Guido Dumarey, de ondernemer die Van Hool wil redden?

Is er hoop voor Van Hool? De busbouwer wordt binnenkort misschien overgenomen door Guido Dumarey (65), een flamboyante zakenman die als geen ander weet wat het is om een (failliet) bedrijf te reanimeren. “Maar niet iedereen is fan van hem, hij kent geen genade.”

“Het vakmanschap bij Van Hool mag niet verloren gaan.” De 65-jarige Guido Dumarey is ervan overtuigd dat hij de noodlijdende busbouwer nieuw leven kan inblazen. Dat heeft hij gezegd aan De Standaard. Dumarey wil het bedrijf eerst failliet laten gaan om vervolgens een snelle doorstart te maken. De productie van bussen zou grotendeels in Koningshooikt kunnen blijven en 1.800 van de huidige 2.500 jobs in Koningshooikt zouden kunnen worden gered.

Ambitieus, maar Dumarey is niet de eerste de beste. “Hij heeft ervaring in de auto-industrie, heeft een passie voor mobiliteit én is gespecialiseerd in dit soort overnames”, verklaart Bart Van Dorpe, een ex-collega en vriend van Dumarey. De flamboyante Oostendenaar staat inderdaad bekend als een bedrijvendokter: iemand die zieltogende ondernemingen voor een prikje opkoopt, ze vervolgens doet herleven en uiteindelijk weer doorverkoopt met een fikse winst.

Parkeerplaatsen verhuren

Die strategie bracht hem al heel ver. Zijn vermogen wordt geschat op meer dan 700 miljoen euro en als topman van Punch Powerglide, een industriële groep die motoronderdelen maakt voor auto’s, stelt hij nu al zo’n 3.500 mensen tewerk in fabrieken verspreid over heel West-Europa. Het resultaat van een onstilbare ondernemingsdrang die ver teruggaat in de tijd.

Foto: Belga

Na het overlijden van zijn vader, die doodgereden werd door een dronken bestuurder, trekt Dumarey in 1962 als driejarige samen met zijn moeder de grens over, naar Sluis. Het is daar dat de West-Vlaming voor het eerst geld begon te verdienen. Al op zijn elfde verhuurt hij parkeerplaatsen op een stukje weiland van zijn moeder. Een business waarmee hij tegen zijn achttiende 25.000 euro bij elkaar heeft gesprokkeld.

Na een geslaagde studie industrieel ingenieur gebruikt Dumarey dat spaarpotje om samen met zijn broer een failliet bedrijf in Evergem over te nemen: ‘Punch’. In geen tijd groeit het kleine bedrijf uit tot een belangrijke leverancier van consumentenelektronica. Dumarey richt zijn pijlen op nieuwe noodlottige bedrijven en rijft ze één voor één binnen. ‘Punch’ wordt ‘Punch International’, een grote industriële holding met een sterke focus op auto-onderdelen.

De meningen over zijn persoon en werkwijze lopen sterk uiteen: sommigen zien hem als een soort wonderdokter, anderen noemen hem een ‘lijkenpikker’. “Niet iedereen is fan van hem, omdat hij heel rationeel denkt en geen genade kent: het bedrijf moet draaien en renderen. Als het nodig is, grijpt hij in, op eender welk niveau”, aldus Van Dorpe.

Dumarey speelt het spel hard. Soms letterlijk, want in 2009 geeft hij een klap aan een vakbondsman. Een bevlieging waar hij zich later uitvoerig voor excuseert, maar die wel tekenend is voor de periode waarin Punch International op dat moment verkeert. De kredietcrisis heeft het bedrijf in woelige wateren geduwd en na een periode vol hommeles wordt Dumarey zelfs aan de kant gezet.

330 km/uur

De mep die hij eerder zelf heeft verkocht, krijgt hij zo figuurlijk terug in zijn gezicht. Maar na enkele jaren herpakt de Oostendenaar zich weer. In de nasleep van de kredietcrisis ziet hij in 2012 een buitenkans en neemt hij een fabriek van het failliet verklaarde GM-motors over in Straatsburg, het begin van een nieuw hoofdstuk. Twaalf jaar later heeft Punch Powerglide, de naam van de nieuwe industriële holding, ook vestigingen in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

Foto: Sebastian Steveniers

Dumarey woont ondertussen in Sint-Martems-Latem, maar reist regelmatig over en weer naar zijn fabrieken. Niet met een privévliegtuig – dat vindt Dumarey te duur –, wel met zijn Porsche. Maandelijks legt hij er 10.000 kilometer mee af, het liefst zo veel mogelijk over Duitse snelwegen zonder snelheidslimiet. “Daar kan ik 330 kilometer per uur rijden. Zonder de wet te overtreden!”, liet hij ooit optekenen in De Tijd.

Binnenkort hoeft Dumarey mogelijk niet meer zo ver te rijden om zijn bedrijf te bezoeken. Een overname van Van Hool zou een pittige uitdaging betekenen, maar econoom Geert Noels dicht hem wel kans op slagen toe: “Het verbaast me niet dat hij zich kandidaat stelt. Het is iemand met veel credibiliteit, ervaring en een goed track record. Al moeten we ook nuanceren: hij zal het bedrijf alleen overnemen onder de juiste voorwaarden, na een financiële herstructurering en mits enkele operationele veranderingen, dus niet zomaar zoals het nu is. Maar goed, dat is nog steeds een van de betere scenario’s die er zouden kunnen gebeuren.”