Wordt Multiplicom Beloftevolle Onderneming van het Jaar?

multiplicom

Het Nielse biotechbedrijf Multiplicom is één van de vier genomineerden voor de Prijs van de Vlaamse Regering voor Beloftevolle Onderneming van het jaar. De andere drie genomineerden zijn e-BO Enterprises (Ieper), MediaGeniX (Groot-Bijgaarden) en REstore (Antwerpen).

Een professionele jury onder leiding van Geert Noels verkoos de genomineerden op basis van verschillende selectiecriteria. "Het is te weinig geweten dat Vlaanderen heel wat beloftevolle ondernemingen telt. Met deze prijs willen wij deze ondernemingen de aandacht geven die ze verdienen. Ondernemers zijn namelijk de motor van onze economie en welvaart. Met deze onderscheiding willen we hen een extra duwtje in de rug geven om hun groei en ontwikkeling voort te zetten,” zegt Stefan Olivier - vennoot en Markets Leader EY België.

Multiplicom, geleid door CEO Dirk Pollet, werd in 2011 opgericht als een spin-off van de Universiteit Antwerpen en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie en is gespecialiseerd in moleculaire diagnostiek. Het biotechbedrijf ontwikkelt, produceert en commercialiseert genetische testkits die gepersonaliseerde geneeskunde mogelijk maken.

Met deze testen kan men genetische predisposities voor het ontwikkelen van bepaalde ziektes identificeren, congenitale afwijkingen vroegtijdig in de zwangerschap opsporen of de behandeling voor patiënten aansturen. Multiplicom ontving in 2012 als eerste Europees bedrijf het CE-IVD certificaat voor haar test voor het opsporen van genetische predispositie voor borst- en eierstokkanker.

Het bedrijf had in 2015 een omzet van 8 miljoen euro en heeft 75 medewerkers in dienst.

De winnaar van de prijs wordt bekend gemaakt op dinsdag 18 oktober, in het kader van de 22ste editie van de Onderneming van het Jaar®-award. Ook hier is een onderneming uit de regio genomineerd. Gemaco Group uit Mechelen neemt het op tegen Boma International (Antwerpen), LVD Group (Gullegem) en Vyncke (Harelbeke).

Gemaco Group is opgericht in 1995. Het is een marketingadviseur en leverancier van promotiematerialen met vestigingen in 15 landen. Het bedrijf telt 289 medewerkers en was vorig jaar goed voor een omzet van 82 miljoen euro.

Beide verkiezingen worden georganiseerd door EY in samenwerking met De Tijd en BNP Paribas Fortis.