4bd2cd62-3766-4fb3-b441-6c57fd20a5a6

1 op 3 Oost-Vlamingen fietst regelmatig naar het werk

Koning auto blijft het populairste vervoermiddel in het woon-werkverkeer, maar hij wordt wel almaar vaker gecombineerd. In Oost-Vlaanderen combineerde in 2019 14,8 % van de werknemers de auto met de fiets. Het openbaar vervoer profiteert niet van de trend, het stagneerde in 2019 in Oost-Vlaanderen op 7,5 % regelmatige gebruikers. Opvallend: na een jaar van stagnerende populariteit hebben weer iets meer werknemers een bedrijfswagen. Dat zijn de belangrijkste bevindingen uit de vijfde jaarlijkse Mobiliteitsbarometer van hr-dienstenverlener ACERTA.

59,2 % van de Oost-Vlaamse werknemers rijdt elke dag met de auto naar het werk, nog altijd een ruime meerderheid dus. Dat op zich lijkt geen nieuws, maar feit is toch dat dit een daling is. Steeds meer werknemers kiezen om niet exclusief met de wagen de woon-werkverplaatsing te doen. De omstandigheden bepalen of ze die dag met de wagen of met een ander vervoermiddel naar het werk zullen gaan. Sommigen combineren binnen eenzelfde rit: ze nemen bijvoorbeeld de (plooi)fiets mee en fietsen de laatste kilometers van een makkelijk bereikbare parking naar het werk.

Populariteit bedrijfswagen stijgt opnieuw

De populariteit van de auto houdt ook verband met de populariteit van de bedrijfswagen en die is in 2019 weer licht toegenomen. Reed in 2018 19,5 % van de Oost-Vlaamse bedienden met een bedrijfswagen, dan was dat in 2019 toch weer 20,2 %.

Lieve De Cock, kantoordirecteur ACERTA Aalst: “Vorige editie was hét nieuws van onze Mobiliteitsbarometer de stagnering van de populariteit van de bedrijfswagen. Maar nu, in 2019, zijn er weer wat meer. De toename zit hem vooral bij de vrouwelijke bedienden die nog altijd minder dan mannen op een bedrijfswagen hebben kunnen rekenen. Hoe je het ook draait of keert, de bedrijfswagen mag dan niet meer het ultieme verloningselement zijn, hij valt niet zomaar te schrappen. En misschien moet dat ook niet, als auto’s milieuvriendelijker worden en mensen bewuste keuzes voor combinaties blijven maken.”

1 op 3 fietst regelmatig naar het werk

In 2019 koos 34,6 % van de Oost-Vlaamse werknemers geregeld voor de fiets, dat is een stijging tegenover 2018 (29,2 %). Die nieuwe stijging bevestigt de opmars van de fiets in het traject van en naar het werk, een opmars die al in 2011 begon. Het percentage werknemers dat enkel en alleen bij de fiets zweert bedraagt 17,6 %, eveneens een hoger percentage dan de 14,1 % van 2018. Oost-Vlaanderen is daarmee de meest fietsgrage provincie na Antwerpen.

Geen winst voor trein-tram-bus

In 2017 en in 2018 noteerde Oost-Vlaanderen een groter gebruik van het openbaar vervoer, maar in 2019 stagneerde dit. Slechts 7,5 % van de werkende Oost-Vlamingen nam regelmatig trein, tram of bus.

Woon-werkafstand blijft quasi gelijk

Oost-Vlamingen werken in 2019 gemiddeld op 19,7 km van waar ze wonen. Als we kijken naar 5 jaar geleden (2014), dan woonde de Oost-Vlaamse werknemer op gemiddeld 19,5 km. De gemiddelde afstand neemt dus jaar na jaar met enkele meters toe.

Lieve De Cock: “Steeds meer werknemers krijgen de kans om regelmatig van thuis te werken, of hun werkuren ietwat zelf te kiezen. Hierdoor kunnen ze ook de files vermijden. Dat maakt dat de afstand woon-werk een enigszins andere, relatievere invulling heeft gekregen voor deze werknemers. Werkgevers die in staat zijn om hun werknemers meer plaats- en tijdonafhankelijk te laten werken, zullen hiervan de vruchten plukken doordat ze meer attractief zullen zijn voor hun huidige werknemers en voor kandidaten. Hun retentie en wervingskracht zullen er wel bij varen.”

Lees ook

  • VZW
    10/12/2024
    Volksbelangen Horebeke
    Horebeke
  • VZW
    10/12/2024
    Enfants Du Sénégal
    Leuven
  • VZW
    10/12/2024
    Horebeke Leeft
    Horebeke