GENT – Swapfiets is sinds begin 2018 actief op de Belgische markt. Ondertussen vind je de fietsen met de herkenbare blauwe voorband terug in vijf steden – waaronder Gent – en heeft het fietsabonnement 10.000 klanten overtuigd in ons land. Het simpele concept blijkt nu, meer dan ooit, de basis voor het succes: “Een fiets die altijd werkt, voor een vast bedrag per maand, helemaal voor jezelf en quasi meteen beschikbaar: een meer flexibele mobiliteitsoplossing vind je deze dagen moeilijk”, zegt Thomas Schiltz, country operations manager Belgium van Swapfiets.
Fietsabonnement Swapfiets doet zijn klanten een heel eenvoudige belofte: voor een vast bedrag per maand heb je een fiets die altijd werkt. In tegenstelling tot de deelfietsen, heb je een Swapfiets ook helemaal voor jou alleen. Fietsherstellingen of fietsleveringen gebeuren waar de klant het wil: in de Swapfietswinkel, maar ook thuis, op kantoor of op een andere door de klant gekozen locatie.
“Die flexibiliteit heeft ervoor gezorgd dat we met Swapfiets ook tijdens de lockdown, toen onze fysieke winkels gesloten waren, operationeel konden blijven”, zegt Schiltz.
Coronacrisis doet kiezen voor Swapfiets
De coronacrisis doet Belgen massaal voor de fiets kiezen. Een tendens die ze ook bij Swapfiets merken, vooral dan in Brussel. Daar kwamen er sinds het begin van de lockdown 1.000 nieuwe klanten bij. De teller staat er vandaag op 2.500. Uit een bevraging bij 741 nieuwe klanten in de vier landen waar Swapfiets actief is, blijkt dat voor 42 procent de situatie omtrent het coronavirus bijdraagt in hun keuze voor Swapfiets. Maar liefst 45 procent denkt dat de fiets vandaag het beste alternatief is voor verplaatsingen. 35 procent gaf aan het openbaar vervoer te mijden om gezondheidsredenen.
Kopen versus huren
Swapfiets groeide sinds de introductie op de Belgische markt in 2018 jaar na jaar gestaag, en breidde uit van Leuven naar Antwerpen, Gent, Brussel en Mechelen. Globaalis Swapfiets actief in 52 steden in België, Nederland, Duitsland en Denemarken, goed voor 175.000 abonnees. Het concept sluit perfect aan bij de filosofie van ‘huren is het nieuwe kopen’. Schiltz: “Mensen vinden het niet meer belangrijk om iets te bezitten. Het heeft geen zin een hele kast vol cd’s in huis te hebben, als je voor een vast bedrag per maand alle mogelijke muziek kan streamen. Wij leveren fietsen volgens dezelfde filosofie: een snelle en goede service, die ontzorgend werkt. De generatie van vandaag is daar erg gevoelig voor.”
Daarnaast is het product van Swapfiets – de fiets – ook aan serieuze remonte bezig, vooral in de steden. “De fietscultuur kent een opmars, urban mobility ziet er vandaag heel anders uit dan tien jaar geleden. Lokale besturen doen steeds vaker infrastructuuringrepen in het voordeel van de fietser”, klinkt het bij Swapfiets. “We merken dat mensen massaal willen fietsen, en dus lijkt het mij logisch dat we met z’n allen samenwerken om dit op een zo een veilige en goede manier te kunnen doen.”