Afbeelding11 Zeg niet meer Bruggeman, maar zeg La Martiniquaise Benelux. Foto RR

138 jaar nadat Pieter Bruggeman ermee begon, verandert bekende jeneverproducent van naam

GENT - Hun jenever zal deze winter vlot over de toog gaan, maar ondertussen verandert de bekende Gentse producent Bruggeman wel van naam. De distilleerderij op de Wiedauwkaai wordt omgedoopt tot ‘La Martiniquaise Benelux’. “Commercieel gezien is het logischer”, zegt directeur Lieven Stevens.

Het bedrijf werd in 1884 opgericht door Pieter Bruggeman. Van op de Wiedauwkaai startte het met de distributie van wijnen en likeuren. De productie breidde uit en het bedrijf groeide. In 2011 nam het Smeets over, bekend van de Hasseltse jenever, en later volgden Nederlandse merken.

In de distilleerderij op de Wiedauwkaai produceert Bruggeman vandaag 21 miljoen liter alcohol per jaar. Dat is meer dan het dubbele van 2011. In diezelfde tien jaar ging de omzet van 17 naar 68 miljoen euro, zonder accijnzen. De bekende jenevermerken Hertekamp en Peterman en ook het non-alcoholische kinderdrankje Kidibul worden er gemaakt. De dranken dienen voor de Benelux, maar ook ver daarbuiten.

Commercieel

In 2009 werd Bruggeman een volwaardige dochteronderneming van de Franse drankengroep La Martiniquaise Bardinet, wereldwijd de nummer 7 onder de producenten van gedistilleerde dranken en aperitieven. Bruggeman behield toen nog zijn naam, maar aan die periode komt dus een einde.

Bruggeman heet vanaf 1 januari 2023 La Martiniquaise Benelux. Het bedrijf wil zich zo duidelijker in de verf zetten als één grote producent. “Commercieel gezien is het logischer om met één naam op onze Benelux-afzetmarkten te zitten”, zegt algemeen directeur Lieven Stevens.

De naamsverandering is meteen ook het sluitstuk van de overname van het Nederlandse drankenbedrijf Inspirits Premium Drinks (IPD) in 2018.

Gentse roots

De wijziging past in een groter plaatje bij La Martiniquaise. De producent heeft ambitie en spreekt die ook uit. “In België zijn we de op drie na grootste producent en we willen één plek stijgen”, zegt Stevens. “De groei van de afgelopen jaren willen we gestaag voortzetten.”

Ondanks de naamsverandering blijft de verankering in Gent belangrijk. Het bedrijf kondigt investeringen aan in verkoop, marketing, productie en logistiek. “Het personeelsbestand in Gent moet groeien. We veranderen misschien onze naam, maar onze roots verloochenen we niet”, besluit Stevens.