Terwijl her en der min of meer euforische berichten klinken over het feit dat we de crisis van 2008-2009 definitief achter ons hebben gelaten, wat ook zou blijken uit het fors gestegen aantal vacatures, blijft het voor veel kleine en middelgrote ondernemingen bijzonder moeilijk om het hoofd boven water te houden.
De consument blijft immers met veel onzekerheden zitten en houdt dan ook nog altijd vaak de vinger op de knip of gaat op zoek naar de allergoedkoopste spullen, zoals ook bleek uit de overrompeling bij de opening van de “fast textile”-winkel van Primark in Gent. Bovendien neemt de concurrentie hand over hand toe. Niet alleen van grote multinationals, maar ook van kleine creatieve bedrijfjes die in B2C of B2B met nieuwe oplossingen komen die de klant meer zouden moeten kunnen aanspreken. Ook de branchevervaging, waarbij iedereen zowat van alles probeert te verkopen, is voor kleinere handelaars, vaak een probleem waarop ze niet snel en flexibel genoeg hebben kunnen of willen reageren.
Eén en ander betekent dat ook in de vakantieperiode heel wat bedrijven over de kop zijn blijven gaan. In Oost-Vlaanderen zijn tijdens de eerste veertien dagen van augustus liefst vijftig faillissementen opgetekend.
Onder meer een meubelzaak uit Lebbeke, een bouwbedrijf uit Zele en een schoonheidssalon uit Dendermonde zagen zich genoodzaakt de boeken neer te leggen. Een overzicht van alle faillissementen vindt u op www.madeinoostvlaanderen.be/falingen.