Yuri_Andries_16-03-2021_BIRDHOUSE_MASTERCLASS_BTS_0086

Belgische topondernemers helpen start-ups meest voorkomende uitdagingen overwinnen

GENT - Belgische start-ups lopen tijdens hun groei vaak tegen dezelfde uitdagingen aan. Kapitaal ophalen, een overtuigende marketingstrategie uitrollen en een complementair team samenstellen zijn de meest voorkomende. Via Birdhouse Masterclass helpen gevestigde topondernemers de jonge bedrijven op deze vlakken vooruit. Naast de al beschikbare Masterclass rond finance biedt het online leerplatform vanaf deze week twee nieuwe lesreeksen aan: Marketing en Talent. 

Birdhouse Masterclass is een initiatief van Birdhouse, de Belgische accelerator waar reeds meer dan 3800 start-ups zich voor inschreven. Uit rondvraag onder deelnemers bleek dat de grootste pijnpunten voor start-ups vooral liggen op het gebied van fundraising, marketing, sales en het aantrekken van talent. Om op die vlakken nog meer ondersteuning te kunnen bieden, ook aan ondernemers die niet aan de accelerator deelnemen, lanceerde het bedrijf in januari zijn eigen online leerplatform. Via de eerste lesreeks Finance Masterclass dompelden reeds meer dan 400 start-ups zich onder in de essentie van het financieel plan en het aantrekken van kapitaal. Nu kunnen jonge bedrijven ook online aan de slag met Marketing en Talent.

Essentiële lessen van ervaringsdeskundigen

De lesreeksen van Birdhouse Masterclass worden gegeven door echte ervaringsdeskundigen: Belgische ondernemers die zelf al één of meerdere succesvolle start-ups uit de grond hebben gestampt. Zo toont Davy Kestens (Cake) hoe je investeerders overtuigt met een sterke pitch, waarop Pieterjan Bouten (Showpad) uitlegt hoe je een gunstige overeenkomst met hen onderhandelt. Leslie Cottenjé (Hello Customer) vertelt op haar beurt hoe je het juiste talent binnenhaalt en een coherent team opbouwt. Gilles Mattelin (Intuo) en Moos Tits (Qallo, Poppy) wijden uit over hoe je je start-up sterk in de markt zet en er een ware marketing- en salesmachine van maakt.

De sprekers vertellen over hun aanpak bij successen, maar delen ook de hordes die ze zelf hebben moeten overwinnen. Dat is belangrijk, zo stelt Vincent Jocquet (CFO Sentiance), een van de lesgevers: “Als founder ben je met heel wat zaken tegelijk bezig en is tijd je kostbaarste bezit. Door onze kennis te delen, kan je dus tijd winnen om in je bedrijf te stoppen. Zo maak je sneller groeistappen met je start-up, bijvoorbeeld door te weten hoe je een doordacht businessplan opstelt, een krachtige marketingstrategie uitrolt of het juiste talent aan je team toevoegt.”

Internationale ambitie

Hoewel de accelerator van Birdhouse slechts 27 start-ups per jaar bedient, laat het via Birdhouse Masterclass meer bedrijven proeven van zijn uitgebreide expertise en netwerk. Volgens oprichter Jan-Willem Callebaut blijft dat niet beperkt tot onze eigen landsgrenzen: “We zien deze lancering als pilot project, dat we in de toekomst ook internationaal willen uitrollen. We zijn ervan overtuigd dat de ervaringen, tips en praktische templates van bedreven ondernemers veel start-ups vooruit kunnen helpen. In samenwerking met internationale ondernemers kan dat recept zeker ook in het buitenland werken.”

Nu beschikbaar: Finance, Marketing en Talent Masterclass

De Masterclasses rond Finance, Marketing en Talent zijn vanaf nu beschikbaar op birdhousemasterclass.eu. Om de lancering van de twee nieuwste lesreeksen te vieren biedt Birdhouse Masterclass tijdelijk 20% korting bij aankoop van één of meerdere Masterclasses. Het aanbod is geldig tot 7 mei.