20200303_072833

Campina reduceert CO₂-voetafdruk met 20% dankzij duurzaam melkkarton

DESTELBERGEN/AALTER — Zuivelcoöperatie FrieslandCampina wil in 2050 klimaatneutraal zijn en neemt daarom een voortrekkersrol in duurzaam beleid, zowel op de boerderij, als in productie en verpakking. In lijn met deze ambitie zet het bedrijf in België een volgende stap met een duurzamer melkkarton voor Campina weidemelk. De nieuwe verpakking bestaat voor 85% uit hernieuwbare materialen en draagt direct bij aan een vermindering van de CO₂-voetafdruk. Dit is een daling van 20% ten opzichte van de vorige brikverpakkingen en betekent dus een forse reductie voor de 3,2 miljoen verpakkingen op jaarbasis. 

FrieslandCampina stelt zich de ambitie om in 2025 alle verpakkingen herbruik- of recycleerbaar te hebben. Na de introductie van papieren rietjes voor Cécémel, Fristi en Joyvalle portieverpakkingen begin van dit jaar, volgt nu een ander concreet initiatief op het gebied van verpakkingen: een duurzamer melkkarton voor Campina weidemelk.“Deze nieuwe verpakking is opnieuw een mooi voorbeeld van onze duurzame ambitie over de hele keten, van gras tot glas. We streven naar een voedzaam productportfolio uit duurzame landbouw en productie in duurzame verpakkingen”, aldus Jeroen Van de Broek, CEO bij FrieslandCampina België

Hernieuwbare materialen

Deze laatste verpakkingsinnovatie betekent dat de verpakking nu voor meer dan 85% bestaat uit hernieuwbare materialen. Het melkkarton en de dop zijn gemaakt van biobased materialen; geproduceerd uit reststoffen van  de suikerrietproductie in plaats van uit plastic. De kartonnen verpakking telt een laagje minder dan de vroegere witte verpakking en is daardoor duurzamer en bruinig van kleur. De verpakking is uiteraard nog steeds recycleerbaar en mag in de PMD zak.

“Consumenten zijn steeds gevoeliger voor de levenscyclus van de producten die ze kopen en willen begrijpen wat de impact is van hun gedrag op het klimaat. We zijn erg trots dat we FrieslandCampina kunnen ondersteunen op het gebied van duurzaam beleid”, zegt Gilles Tisserand, Marketing Director bij Tetra Pak Frankrijk en Benelux.

Klimaatneutraal tegen 2050

Dit is een van de stappen die FrieslandCampina zet in het teken van haar ambitie om tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn in de hele keten. Een ambitieuze opgave waar hard aan wordt gewerkt door ruim 11.400 melkveehouders, waarvan bijna 300 in België. FrieslandCampina zet hen aan om duurzame landbouw te voeren op het vlak van klimaat, energie, dierenwelzijn en biodiversiteit.

“In 15 jaar tijd daalde de ecologische voetafdruk van een liter melk alvast met 26%. De totale emissie van broeikasgassen in België daalt, maar verdere inspanningen blijven nodig. Dit doen we niet alleen door middel van onze verpakkingen, maar natuurlijk  ook in onze fabrieken en op onze boerderijen. We gaan deze uitdaging aan door bijvoorbeeld te kiezen voor 100% groene stroom, zelf duurzame energie op te wekken met zonnepanelen en in te zetten op  elektrisch vervoer", geeft Jeroen Van de Broek, CEO bij FrieslandCampina België mee.