Dieter Debels Dieter Debels. Foto RetailSonar

CEO Dieter Debels voorspelt de meest winstgevende locaties voor laadpalen: “Te veel staan op de verkeerde plaats”

GENT - Er is steeds meer vraag naar publieke laadpalen, maar waar moeten die komen? Het Gentse RetailSonar, dat winkellocaties analyseert, zet met ChargePlanner de stap naar de EV-markt. "Foute locatiekeuzes wil je koste wat het kost vermijden."

Een nieuwe McDonald’s, Action of lokale supermarkt in de buurt? Dan is dat meestal bestudeerd met software van RetailSonar. "Al 12 jaar voorspellen we dankzij artificiële intelligentie de omzet van elke winkellocatie", vertelt CEO en oprichter Dieter Debels.

De afgelopen twee jaar ontwikkelden ze bij RetailSonar iets nieuws: ChargePlanner, een voorspellend model dat voor elke locatie het potentieel van een publieke laadpaal bepaalt. Een volledig nieuwe markt, al ziet Debels toch parallellen. "Wie zijn wagen oplaadt, moet doorgaans heel wat tijd overbruggen. De meest winstgevende locaties zijn dus vaak die waar veel winkels zijn. Winkelparkings zijn bijvoorbeeld zeer gegeerde locaties voor EV-operatoren."

"Te veel laadpalen staan vandaag nog op de verkeerde plaats. In onze modellen houden we naast info over concurrentie, doelgroep, passage, perfecte buren en technische vereisten dankzij smartphonedata ook rekening met de exacte verblijftijd en motieven van elke klant. Een echte gamechanger.”

20 procent omzet

Het EV-avontuur van Debels werpt zijn vruchten af. "Onze nieuwe software is op 12 maanden tijd al goed voor meer dan 20 procent van onze jaarlijkse omzet. Er zit duidelijk muziek in, en dus kiezen we nu voor een aparte naam en eigen branding. Op dit moment werken we met stakeholders in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Spanje."

RetailSonar telt 45 werknemers en meer dan 200 actieve retailketens, actief in 15 Europese landen.

ChargePlanner is een voorspellend model dat voor elke locatie het potentieel van een publieke laadpaal bepaalt. Foto RetailSonar