Colruyt brengt concept CRU naar Gentse Kouter

crucolr

Cru, het nieuwe concept van Colruyt, dat focust op authenticiteit, vakmanschap en kwaliteit, zal in het voorjaar een tweede vestiging openen aan de Gentse Kouter.   Na een eerste test in een vierkantshoeve in Overijse is ook dit Gentse project, met een open marktruimte die tien verschillende "ambachten" zal tonen, nog een testproject.

Colruyt ziet de locatie vooral als test om te kijken of het concept ook in het stadscentrum kan aanslaan.  Volgens Jean-Pierre Roelands, de directeur van Cru, zullen de resultaten bepalend zijn voor de verdere uitrol van Cru.

 Jean-Pierre Roelands, die al zijn hele leven voor Colruyt werkt en ook mee aan de wieg stond van  de insteek rond de laagste prijzen, heeft als bedenker van Cru voor een totaal andere insteek gekozen,  die volop inspeelt op de toenemende hang naar ambachtelijke en lokale producten.  

"De beweging naar meer authenticiteit, naar welzijn in plaats van welvaart zie je meer en meer opduiken in onze sterk op consumptie gerichte wereld. Inspiratie vond ik bijvoorbeeld in New York, waar ik me een markt herinner waar enkele Italiaanse specialisten de productie van mozzarella aan de klanten toonden. Zo’n winkel geeft een ‘pretpark-gevoel’, in de zin dat je er nog een toertje wil doen", verklaarde Roelands in een eerder interview.

Andere kenmerkende factoren waarop de nieuwe formule focust zijn het vermijden van keuzestress voor de klanten,  de "desindustralisering" van de producten en de consumptiemogelijkheden die op het binnenplein aan de klanten worden geboden.   Roelands benadrukt dat Cru ook sterk mikt op samenwerking met lokale producenten.