Nieuws Oost-Vlaanderen Stories COLUMN: Gevangene van onze technologie
Oost-Vlaanderen

COLUMN: Gevangene van onze technologie

Gisteravond liet ik mijn gsm op de grond vallen. Dat gebeurt bij mij wel vaker. Het beestje heeft het tot nu toe mits enkele blutsen en builen altijd heel goed overleefd. Maar enkele uren later bleek dat hij niet meer wil opstarten. Paniek! Pas wanneer de technologie die je dagelijks als vanzelfsprekend gebruikt niet meer mee wil, besef je hoe hard we hier afhankelijk van zijn. Dit doet de vraag rijzen: zijn we als ondernemer geen gevangene van onze technologie?

Wie eens nagaat op welke momenten van dag dag hij of zij allemaal gebruik maakt van een smartphone, zal versteld staan. Je merkt het niet, tot je plots zonder zit. Geen wekker om op te staan, het weer niet even kunnen checken in de app, geen updates posten op sociale media, onbereikbaar zijn voor klanten of collega’s, geen foto’s of filmpjes kunnen maken voor het werk, geen gps in de wagen,… en ga zo maar door. Eerste puntje op de planning vandaag was: “een herstelfirma voor mijn gsm bellen”. Tot ik besefte dat ik niets had om hen mee te bellen. Op naar mijn ouders dan maar om hun telefoon te lenen.

Gelukkig kent dit verhaal ook meteen een goede afloop en blijkt een simpele vervanging van de batterij voldoende om het toestel opnieuw aan de praat te krijgen. Ik zal geen gegevens kwijt zijn en mag hem maandag al opnieuw ophalen. Oef! Dat wordt een weekendje op stap met de gsm van mama dus…

Onmisbare elektronica

Telkens wanneer er zich een probleem voordoet met mijn elektronica, of het nu mijn gsm, laptop of iets anders is, besef ik hoe hard ik afhankelijk ben van deze dingen voor mijn dagelijks functioneren. Een beangstigende gedachte want de dag dat mijn gsm of laptop het definitief begeven, moet ik onmiddellijk een grote som geld uitgeven wil ik de volgende dag mijn werk verder kunnen zetten. Het zou mijn hele planning overhoop halen.

Naarmate er steeds meer waardevolle technologieën in ons leven komen, die verschillende zaken uiteraard vergemakkelijken, zal dit probleem alleen maar groter worden. Af en toe een back-up van bestanden maken, een offline agenda bijhouden of in real life afspreken in plaats van achter de computer, zijn daarom misschien nog niet zo’n slechte ideeën.

Back in business

Heb je mij dus een van de voorbije dagen proberen bereiken en kreeg je geen antwoord, dan weet je nu ook waarom. Vanaf maandagmiddag sta ik opnieuw tot jullie beschikking op het normale nummer. 😉