GENT – Bouwbedrijf Mathieu Gijbels, met belangrijke vestiging in Gent, heeft ondanks de strenge coronamaatregelen geen minuut stilgelegen. Daarmee plukt de aannemer de vruchten van een crisisplan, dat al op 7 maart in werking trad. “Veiligheid, communicatie en mentale frisheid zijn de sleutelwoorden”, aldus HR- en marketingdirecteur Herman Verwimp.
“Bijna alle medewerkers zijn aan het werk gebleven, waardoor de afspraken met de klanten zo goed als volledig gerespecteerd konden worden”, stelt Verwimp. Dat succes is er niet vanzelf gekomen. “Vanaf de eerste berichten over een mogelijke crisis zijn we in actie geschoten en werd er een crisisplan uitgewerkt. Met als doel: veilig blijven doorwerken om zo onze verantwoordelijkheid ten opzichte van onze medewerkers, onze klanten en de maatschappij op te nemen. Enkele van de maatregelen uit ons actieplan waren het thuiswerk voor nagenoeg al onze bedienden en het apart vervoer voor 120 arbeiders op de werven. Dit met de nodige aandacht voor flexibiliteit en veiligheid.”
Alundi
Mathieu Gijbels ving het gebrek aan fysieke communicatiekanalen op door de creatie van een interne app. “Het is van levensbelang dat iedereen binnen het bedrijf dezelfde dezelfde informatie op hetzelfde moment kan raadplegen”, aldus nog Herman Verwimp. “Vandaar dat we onze app Alundi gelanceerd hebben, waarin we alle crisiscommunicatie kort en correct kunnen bundelen en verspreiden.”
Steun
Intussen heeft Mathieu Gijbels ook gewerkt aan de fysieke en mentale veerkracht van de medewerkers. Daarvoor werden op een speciaal platform ‘Verbonden Voordenkers’ maar liefst 23 interne blog-artikels gelanceerd over gezondheid, beweging, mentaal welzijn, opleiding, efficiënt afstandswerken en verbonden blijven. Daarnaast bevat het platform nog tal van andere tools en informatie om de interne communicatie te stimuleren. “Een steun voor onze mensen om te wennen aan het ‘nieuwe normaal’ van werken op afstand”, besluit Verwimp.