Schermafbeelding 2022-03-02 om 09.06.05

Dankzij innovatieve wasstrips vermijdt startup BRAUZZ. 100.000 grote plastic verpakkingen

GENT - De Gentse startup BRAUZZ., die duurzame en plasticvrije huishoudproducten ontwikkelt, vermijdt deze week zijn 100.000ste plastic verpakking. Met zijn duurzaam verpakte huishoudproducten wil BRAUZZ. wegwerpplastic de wereld uit helpen zonder dat mensen moeten inboeten op kwaliteit of gebruiksgemak. BRAUZZ. wordt begeleid door accelerator Start it @KBC, het grootste start-up netwerk van België.

BRAUZZ. ontwikkelt geconcentreerde wasstrips en de hervulbare badkamerreiniger, glasreiniger en allesreiniger in poedervorm. 

De wasstrips zijn een duurzaam alternatief voor de traditionele plastic flessen vloeibaar wasmiddel. Het kartonnen doosje bevat 'blaadjes' geconcentreerd, universeel wasmiddel die oplossen in de wasmachine in contact met water. De doosjes wasproduct worden thuis geleverd en vermijden het gesleur met zware plastic flessen wasmiddel.

Naast de wasstrips werkt BRAUZZ. ook met hervulbare reinigers waarbij je eenmalig de fles aankoopt, hem thuis opvult met kraantjeswater en daarna aanlengt met navullingen in poedervorm.

 

Oprichters Lowie Vercraeye, Ruben Renaer en Manush Barvar: “Met de duurzame huishoudproducten maakt BRAUZZ. de wereld letterlijk en figuurlijk een stuk schoner. Traditionele reinigers worden verpakt in plastic wegwerpverpakkingen en bestaan tot 90% uit water. Al dat onnodig vervoer van water weegt en kost veel. De plastic verpakkingen belanden na gebruik meteen in de vuilnisbak. Deze gewoontes vergroten wereldwijd de afval- en klimaatproblematiek. BRAUZZ. biedt hier een oplossing voor.”

“Het geheim van BRAUZZ. is dat we de duurzame producten zo laagdrempelig mogelijk willen houden. Het is dé evidente keuze in de toekomst zonder in te boeten op het kostenplaatje, het gebruiksgemak of –ervaring”, gaan de oprichters verder.

100.000 plastic flessen vermeden

Vandaag kondigt BRAUZZ. een mijlpaal aan: het vermijden van de 100.000ste plastic verpakking. “Het werkt motiverend te zien dat er zoveel mensen achter ons duurzaam verhaal staan. Daarom is het zo belangrijk dat duurzaamheid voor iedereen toegankelijk wordt. Door te kiezen voor een duurzaam product maak je wel degelijk een verschil”, vertelt oprichter Lowie Vercraeye.

Sustainable Family Award – Innovatie

BRAUZZ. won de Sustainable Family Award in de categorie ‘innovatie’. Een initiatief van influencer-koppel Ellen, Nikolas en hun kinderen Jules en Arthur, dat Belgische en Nederlandse merken die inzetten op duurzaamheid in een goed daglicht wil zetten.