B1010915 3

De nieuwe lichting van Start it @KBC: Foodstorms maakt plantaardig koken toegankelijk voor iedereen

GENT - Onlangs verwelkomde start-up accelerator Start it @KBC maar liefst 65 nieuwe start-ups. Onder hen ook 13 Oost-Vlaamse ondernemingen. Made in stelt hen de komende weken graag aan u voor. Foodstorms wil plantaardig koken toegankelijk maken voor iedereen door bepaalde componenten zoals veganistische sauzen aan te bieden in de supermarkt, aan de voedingsindustrie en aan horecazaken.

Bezieler Kevin Storms (42) is alvast geen onbekende in de wereld van plant based voeding. Hij stond jarenlang in de keuken van Avalon, een veggierestaurant dat binnen de Gentse stadsmuren al snel een begrip werd. Vervolgens richtte hij in 2013 Foodstorms op waarmee hij catering verzorgde en zijn eigen pop-up restaurant opende. Deze zaken laat Kevin nu achter zich om met iets nieuws te starten. Onder dezelfde naam Foodstorms zal hij veganistische producten op de markt brengen die het makkelijker moeten maken om zelf thuis aan de slag te gaan.

Kant-en-klare componenten

"Plant based koken kan even lekker zijn als de traditionele keuken, maar het zou ook even makkelijk moeten zijn", vindt Kevin. "Daarom lanceren we in de eerste plaats een gamma van kant-en-klare gastronomische sauzen op basis van puur plantaardige ingrediënten die qua smaak en textuur zeer vergelijkbaar met gekende sauzen op basis van melk en room. Op die manier brengen we de texturen en smaken die we gewoon zijn uit de traditionele keuken ook naar de plantaardige keuken. De bedoeling is om hier later andere tijdsbesparende producten aan toe te voegen."

Voor retail, voedingsindustrie en horeca

Foodstorms wil zijn producten verdelen via supermarkten ondersteund door recepten en een videokanaal zodat mensen thuis aan de slag kunnen. Kevin: "Het zijn geen kant-en-klare maaltijden. De bedoeling is om mensen de inspireren en te begeleiden. We zetten hen op weg met video's, instructies, recepten en bouwen een community rond plant based voeding."

Tegelijkertijd wil Kevin de food industrie, restaurants en cateringbedrijven bereiken met zijn producten. "Ook zij zijn soms een beetje zoek. Er is wel degelijk vraag van de consument naar plantaardige gerechten in supermarkten of op restaurant, maar bedrijven of horecazaken beschikken niet altijd over de juiste kennis of middelen. Dankzij onze componenten is het mogelijk om gerechten te bereiden die lekker en herkenbaar zijn, zonder gebruik te maken van melk, room, boter, eieren, enzovoort."

In 2021 op de markt

Foodstorms zit nog in de ontwikkelingsfase en wil in 2021 op de Belgische en Nederlandse markt komen. Vervolgens zou Kevin ook graag doorgroeien naar het buitenland. "We zijn volop bezig met het creëren van de recepturen en hebben een overeenkomst met een Oost-Vlaams productiebedrijf dat mee in Foodstorms zal stappen", zegt Kevin. "Met het restaurant en de pop-up op de Gentse Feesten vorig jaar konden we onze gerechten wel al loslaten op het grote publiek. De reacties waren zeer positief." Via Start it @KBC hoopt Kevin nu ook volop te kunnen inzetten op business en marketing, zaken waar hij minder in thuis is.

"Het is altijd mijn missie geweest met de cateringzaak en het pop-restaurant om mensen te tonen dat plant based koken even lekker kan zijn. Je kan veelzijdig koken met veel kleur, smaak en texturen. Het is bovendien afwisselend en boeiend doorheen de seizoenen. Nu wil ik dit breder opentrekken en het ook even toegankelijk maken. Om lekker veganistische te koken heb je vaak veel tijd en verschillende technieken nodig. Dat wordt verleden tijd met de producten van Foodstorms."