download (12)

De nieuwe lichting van The Birdhouse: Dropon helpt jouw pakjes vlot tot bij jou thuis

Met 8 zijn ze. De start-ups die dit jaar mogen deelnemen aan het Gentse acceleratorprogramma van The Birdhouse. Elke week stellen we er eentje aan u voor. Deze week is Dropon aan de beurt. Dropon helpt bedrijven bij de organisatie van hun leveringen via een gebruiksvriendelijke planning- en route-optimalisatie software.

Jonathan Carette studeerde handelsingenieur en vervulde gedurende 7 jaar verscheidene functies bij BNP Paribas Fortis. "Het was altijd mijn droom om zelf iets te starten en op te bouwen. Ik begon met een aantal mensen te praten en zo kwam ik in contact met Anthony." Anthony Viaene is IT-er en één van de oprichters van, het inmiddels verkochte, Bubble Post. Het is daar dat de software, die aan de basis van Dropon ligt, zo'n 5 jaar geleden ontwikkeld werd. "De overstap van Bubble Post naar Bpost was het ideale moment om de software over te kopen en te gaan commercialiseren", vertelt Anthony.

Efficiënt leveren dankzij route-optimalisatie

Dropon is een oplossing gespecialiseerd in route-optimalisatie voor alle bedrijven die aan pakketlevering doen. "Onze applicatie dekt de volledige workflow van logistiek transport en optimaliseert distributierondes met behulp van een krachtig algoritme gevoed door o.a. live verkeersdata. Tijdens de effectieve levering volg je centraal en in real-time de uitvoering ervan. Bovendien koppelen we via API’s ook nog eens makkelijk aan andere software."

Perfecte match

De start-up zelf bestaat pas sinds september dit jaar. Toch zag The Birdhouse meteen veel potentieel in Dropon. "Ons product staat volledig op punt, maar nu moeten we dit gaan commercialiseren. The Birdhouse is exact op zoek naar bedrijven die zich in dit stadium bevinden. Wij kunnen hun expertise dan weer heel hard gebruiken om ons groeitraject sneller te laten verlopen. We vormden dus een perfecte match", aldus Jonathan.

De eerste klanten

Het team achter Dropon bestaat intussen uit een 8-tal personen. De eerste paar klanten maken al gebruik van de software op basis van een abonnementsformule. Anthony: "Er is alvast heel wat interesse in de markt. We hopen eerst in België en Nederland actief te kunnen zijn en wie weet gaan we daarna zelfs internationaal."

Het ideale moment

Volgens oprichters Anthony en Jonathan is dit het ideale moment om de markt te betreden. "De transportsector is in volle evolutie. Steeds meer steden worden CO2-vriendelijk en er is veel meer aandacht voor het milieu en de gevolgen van de vele pakjesbezorgingen. Bovendien krimpen de marges en stijgt de vraag naar meer flexibiliteit voor de eindklant waardoor het essentieel is voor transport- en logistieke bedrijven om op een efficiënte manier te werk te gaan."