IMG_0431

De Vlaamse Ondernemers Roadshow zet lokale entrepreneurs in de kijker

GENT – “Ondernemers ondernemen voor iedereen”. Dat is de slogan van een grootschalige en meerjarige campagne die het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) heeft opgezet om het imago van ondernemers te verbeteren. Amper de helft van de Vlamingen heeft een positief beeld over ondernemers. De campagne vertelt daarom het verhaal van honderden Vlaamse entrepreneurs met een reizende installatie die in negen Vlaamse centrumsteden lokale ondernemers in de kijker zet. Starten doen ze op de Gentse Korenmarkt. Nog tot het einde van de week kan je de installatie bekijken en de verhalen achter de verschillende ondernemers ontdekken. Ook Made in sprak vandaag met een aantal ondernemers en laat je de komende weken kennis met de verschillende entrepreneurs.

Ondernemers hebben niet enkel een economische impact op de maatschappij, naast het creëren van waarde en jobs, brengen ze mensen samen en maken ze producten en diensten die ons allemaal het leven makkelijker maken. Ze geven terug aan de maatschappij. Toch scoort het imago van ondernemers in Vlaanderen heel wat lager in vergelijking met omliggende landen. Met de campagne ‘Ondernemers ondernemen voor iedereen’ wil VLAJO aantonen dat ondernemers van Vlaamse bodem een véél grotere impact hebben op de samenleving dan vaak vermoed wordt, en die perceptie ten opzichte van deze ondernemende Flandriens positief veranderen.

Ondernemen draait niet enkel om winst

De campagne is een samenwerking tussen VLAJO, Flanders DC, Voka en Unizo en loopt al sinds 2017. Mark Andries, administrateur-generaal bij VLAIO legt uit: “In de publieke opinie heersen een heleboel clichés over ondernemen die niet kloppen. Veel mensen weten dan ook niet wie er achter bepaalde ondernemingen zit en vooral waarom deze ondernemers het doen.”

“Ondernemen draait zeker niet enkel om winst, maar is voor velen een passie, een uit de hand gelopen hobby en een ambitie om iets bij te dragen tot de maatschappij. Met de rondreizende installatie willen we lokale ondernemers de kans geven hun verhaal te vertellen.”

Ondernemers ‘en route’

Als sluitstuk van de campagne trekt ‘De Vlaamse Ondernemers Roadshow’ doorheen 9 centrumsteden met als eerste halte de Gentse Korenmarkt. Op de installatie worden er 90 portretten getoond van lokale ondernemers én hun zaak. In elke stad worden de lokale gezichten extra in de kijker gezet. Afhankelijk van het perspectief waaruit je de installatie bekijkt, verandert niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk je kijk op ondernemen. De campagne belicht de grotere, maar zeker ook de kleinere ambachtelijke entrepreneurs.

Op woensdag en zaterdag wordt er per stad een wedstrijd georganiseerd. De antwoorden zijn te vinden op de installatie en wie de antwoorden raadt mag een prijs in ontvangst nemen, gemaakt door de ondernemers. Je kan de installatie 24/24 bezoeken, zelfs als het donker is!

Benieuwd waar de roadshow de komende weken overal halt houdt? Ontdek alle steden en bijhorende ondernemers via www.ondernemersvooriedereen.be

Omdat Made in niets liever doet dan onze lezers kennis te laten maken met lokale ondernemers, zetten we de komende weken de verschillende Oost-Vlaamse entrepreneurs van de campagne in de kijker. Houd dus zeker onze website, nieuwsbrief en facebookpagina in de gaten!