Huyghe_Deliria1

Deliria Day doorbreekt cliché van mannen en bier

MELLE – Een groepje van 18 vrouwen stak de handen uit de mouwen om naar jaarlijkse traditie het gelegenheidsbier Deliria te brouwen. Dat is het zusje van Delirium Tremens, het paradepaardje van Brouwerij Huyghe. Het liep storm voor de Deliria Day in Melle.

Net als de voorbije vijf jaar riep Brouwerij Huyghe op haar website en sociale mediakanalen op om met een groepje vrouwen een nieuwe editie van Deliria te brouwen. Ook nu kwam daar weer veel reactie op. Het resulteerde in een internationale selectie van Amerikaanse, Belgische, Britse, Colombiaanse, Oekraïense, Italiaanse en Nederlandse dames.

Het brouwen leverde 450 hectoliter Deliria op. De helft daarvan is bestemd voor de Amerikaanse markt. Vanaf eind april is het bier ook in ons land te koop.

Belevingsnamiddag

Dit jaar was er opnieuw een interactieve namiddagsessie voor 100 andere vrouwen. Ze ontdekten onder meer dat er ook cocktails met Delirium gemaakt kunnen worden en leerden op de ambachtelijke boerderij Vierhoekhoeve alles over het ontwikkelings- en rijpingsproces van de Deliriumkaas. Verder kregen ze een rondleiding in de brouwerij. De dag werd afgesloten met een food pairingproeverij door chef Steven Buelens van restaurant L’Esco in Wetteren.

“Elk jaar opnieuw loopt het storm voor onze Deliria Day en daar kunnen we alleen maar blij om zijn”, legt Catherine Dubrulle, marketing manager van de brouwerij, uit. “Het cliché van ‘mannen en bier’ willen wij doorbreken. Ook vrouwen houden van bier en heus niet alleen van zoete bieren. Deliria is een heel bitter bier en deze limited edition krijgt er jaar na jaar alvast steeds meer fans bij.”