Deze vijf competenties heeft uw bedrijf nodig om flexibel genoeg te zijn

cartoon_3

Door de snelheid en onvoorspelbaarheid van technologische ontwikkeling, veranderend en versplinterend consumentengedrag en de grillen van de regelgeving moeten organisaties steeds meer wendbaarheid en flexibiliteit aan de dag leggen. Dat blijft bovendien een permanent aandachtspunt want wat vandaag nog voldoende flexibel is, is morgen te rigide.

Toch zijn er volgens Luuk Tubbing van het Nederlandse O&i Managementconsultants een aantal competenties die duidelijk aantonen of een bedrijf in staat is, zich voldoende flexibel op ste stellen om op alle snelle veranderingen accuraat te reageren. We zetten ze voor u op een rijtje.

Permanent inzicht in klantengedrag. Bedrijven die goed weten welke reis (customer journey) de klant aflegt, ongeacht of dat in een B2C of B2B omgeving is,  en welke emoties daarbij een rol  spelen, kunnen ook inspelen op die emoties  en zo de klantervaring optimaliseren.  Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat klanten op een gegeven ogenblik het gevoel krijgen te veel bestookt te worden met mails en aanbiedingen, zodat ze afhaken en met uw bedrijf als aanbieder niets meer te maken willen hebben. Bedrijven die dat inzien en het aantal contacten terugschroeven kunnen dat afhaken  vermijden.

In staat zijn om procesgericht te sturen. Het is belangrijk om de bedrijfsprocessen, en in het bijzonder die processen die waarde creëren voor de klanten, regelmatig te kunnen bijsturen. Effectief procesmanagement vraagt om een procesgerichte architectuur, maar ook een procesgerichte cultuur en het gebruik van procesgerichte businessanalyse, zoals process mining. Met andere woorden: enkel bedrijven die erin slagen  hun processen goed in kaart te brengen, kunnen nadenken over manieren om die te verbeteren.

Inzicht in dynamische bekwaamheden. Deze bekwmaaheden zijn onder meer het vermogen om op het juiste moment nieuwe producten of diensten te ontwikkelen, talent aan te trekken, interne competenties te benutten en samenwerkingen aan te gaan.  Bedrijven die deze bekwaamheden in kaart kunnen brengen en inspanningen doen om ze verder te ontwikkelen, kunnen sneller inspelen op veranderende omstandigheden. . 

Sterk in netwerken en het afsluiten van strategische allianties. Het opzetten en managen van strategische allianties en netwerken bepaalt in grote mate hoe innovatief en adaptief een organisatie is. Door effectief samen te werken kunnen organisaties sneller inspelen op een veranderende omgeving. Regelmatig doet zich een kans of bedreiging voor in de markt, maar is het te kostbaar, te traag of te risicovol om daar alleen tegen te strijden of te proberen er voordeel uit te halen. Organisaties die erin slagen strategische allianties op te zetten, kunnen dat wel. Echt wendbare organisaties maken bovendien een onderscheid tussen echt duurzame relaties en een flexibele "schil" van gelegenheidspartners met wie snel een ad hoc samenwerking kan worden opgezet.  

In staat zijn om zin te geven. Flexibele organisaties zijn bij uitste in staat om zin te geven aan wat er rond hen gebeurt en vooral aan de acties die ze als gevolg daarvan zelf ondernemen. Het is een competentie die van extra waarde is in roerige tijden, waarin het essentieel is om een gepaste betekenis te geven aan nieuwe gebeurtenissen. Daarvoor is het absoluut nodig om buiten de bestaande kaders te kunnen denken.