Erika Tuypens

Dienstenchequebedrijf Dome vindt zichzelf nog maar eens opnieuw uit met rijdend kantoor

GENT - Dat de coronatijden ondernemers gedwongen hebben tot creativiteit, is al lang duidelijk. Ook de dienstenchequesector ondervindt de gevolgen van de nieuwe veiligheidsmaatregelen. Dome Assistance, dat in het verleden ook al het voortouw nam in de automatisering van de bedrijfsprocedures, gaat opnieuw een stapje verder met de lancering van de zogenaamde Dome-mobiel. De Dome-mobiel begeeft zich binnenkort  op Vlaamse wegen. Het moet een full corona proof interactief ontmoetingsplatform worden waar klanten, prospecten en medewerkers elkaar treffen in een rijdend kantoor.

Alhoewel de schoonmaaksector tijdens de Covid-19 maatregelen niet tot sluiting werd gedwongen door de overheid, had de plotse en hevige crisis eveneens een zwaar impact op de sector. Vrij snel bleek dat dit virus een blijvende impact zou hebben op zowel ons dagdagelijks leven als op de professionele invulling van de totale bedrijfswereld. Plots is digitaliseren geen keuze meer maar de enige richting met toekomst. Het gedwongen thuiswerk heeft in versneld tempo mogelijkheden blootgelegd die voor de crisis moeilijker doorbraak vonden. Voor Dome is Corona het signaal dat het nodig is om verder te gaan op het pad van de digitalisering en zelfs zoveel als mogelijk een virtueel bedrijf te worden.

In de toekomst wordt het bij Dome het nieuwe normaal om naar personeel en klanten toe te gaan in plaats dat de klanten en het personeel een lokaal kantoor bezoeken. Op die manier wil het bedrijf een nieuw elan geven aan de noodzakelijke face-to-face contacten met respect voor de geldende normen rond social distancing. Hiermee wil het bedrijf ook tegemoet komen aan de wens naar veiligheid en comfort bij personeel en klanten.

Interactief  ontmoetingsplatform

Een Home Mobiel wordt omgebouwd tot een Dome Mobiel en tot een plaats waar sollicitaties kunnen plaatsvinden of waar nieuwe klanten kunnen kennismaken met Dome in alle veiligheid en discretie, en met respect van alle coronamaatregelen. Als zij dat wensen, rijdt de Dome Mobiel tot vlak bij het huis van personeel of sollicitant zodat zij zich de verplaatsing naar een lokaal kantoor kunnen besparen. De afspraken kunnen 7/7 en 24/24 worden aangevraagd via de DomeApp of de website, geen wachtrijen aan de telefoon dus, geen wachtrijen aan de kantoren.

Volgens Erika Tuypens, CEO van de dienstencheque onderneming, heeft de corona crisis bij velen de ogen geopend. "Ik heb er vooral de opportuniteiten uit gedistilleerd voor mijn bedrijf", zegt Tuypens. "Door tijdig te rationaliseren zijn we erin geslaagd enkel op operationele kosten te besparen en hebben we ons menselijk potentieel kunnen vrijwaren. We hebben tot op heden geen enkel ontslag moeten doorvoeren omwille van corona. Nu de economische motor weer aanslaat, moeten we adequate beslissingen nemen en juiste investeringen realiseren. Het mag niet de bedoeling zijn het verleden tegen beter weten in te willen in stand houden, zeker niet als we verbeteringspunten zien. We zijn het onszelf en onze medemens verplicht verder te bouwen aan de toekomst. Door zelf  naar onze klanten en naar ons personeel toe te gaan en verder optimaal virtueel te gaan werken, gaan we  corona proof de toekomst tegemoet. En bovendien verkleinen we onze ecologische voetafdruk.”