Eerste Vlaamse "Silicon Valley Inspiration Tour" was groot succes

jbc

Wat in Silicon Valley kan, kan ook in Vlaanderen. Dat dacht Bert Vandebuerie,  na een inspiratietour in de States. En gelijk dwong hij af. Hij richtte in bijberoep Connexi.eu op. En afgelopen vrijdag beëindigde hij samen met co-tourleider Bert Van Wassenhove de eerste Inspirationtour doorheen Vlaanderen en Nederland, waarover eerder hadden bericht. Start- en aankomstplaats was de Ghelamco arena in Gent. Vervolgens ging het richting Rotterdam, Hasselt, Antwerpen. Met stops bij Omega Pharma in Nazareth, Cartamundi Digital in Drongen, Coolblue, JBC, Torfs in Sint-Niklaas , CV Warehouse, Duval Union, Yuki en Showpad in Gent had de toer nogal wat Oost-Vlaamse accenten. Wat kunnen jonge en gedreven ondernemers leren van de Ceo en de succesvolle online elektronicawinkel Coolblue? Hoe ontwikkelt Mobile Vikings een low budget en toch geslaagde marketing? Slaagt online boekhoudplatform Yuki er in de klassieke boekhoudsector op zijn kop te zetten? Wat als Bart Claes van JBC echt in zijn kaarten laat kijken? De antwoorden en gesprekken waren inspirerend, soms ontnuchterend en vooral… echt. De 22 deelnemers kregen drie dagen inzicht in de interne keuken van succesvolle bedrijven. Ze kregen adviezen die niet in de kranten staan, waren verwonderd over de twijfel die in de ogen van sommige ceo's te lezen stond en leerden dat vooral iedereen zichzelf moet blijven. “Ik neem vooral de persoonlijke contacten van andere deelnemers mee naar huis", zegt Sven Luyten van het agency ecosysteem Heaven Can Wait. "Zowel door de bedrijfsbezoeken als deelnemers zie ik een mooie rode draad: passie." Benedict De Vreese van het Gentse teambuilding en attractiebedrijf V-Formation neemt onder andere het community gevoel van Mobile Vikings mee naar zijn bedrijf. “Een actieve community zou goed passen bij ons fun product. Interessant om te bekijken hoe we dat kunnen stimuleren.” Organisator en oprichter van Connexi in bijberoep, Bert Vandeburie, zag zijn verwachtingen ingelost. “Mijn doel is om ondernemers drie dagen weg te halen uit de dagelijkse ratrace. Wanneer maken we nog tijd om diepgaand te discussiëren over klantvriendelijkheid of focus houden? Dit kon perfect op de bus of face-to-face met de gastsprekers. Je komt terug met een completer beeld op jouw onderneming. Deze tour bewijst ook dat je niet altijd ver hoeft te kijken. Ook in België heb je inspirerende rolmodellen voor ondernemers.” Blogs en filmpjes op http://www.connexi.eu/ (Hans Hermans)