Wim Vanbiervliet (links) Wim Vanbiervliet (links)

Deze maand kennen we nieuwe hoofdsponsor van KAA Gent. “Een eendagsvlieg zou jammer zijn”

KAA Gent moet op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor, en dat wordt geen gemakkelijke opdracht. "VDK was meer dan zomaar een geldschieter. Een hoofdsponsor is een partij met wie je je verbindt.”

Het zal wennen zijn om vanaf volgend seizoen niet meer het VDK-logo op de borst van de Buffalo’s te zien prijken. “Voor veel supporters waren VDK en de club bijna met elkaar vergroeid”, zegt Rein De Grieve, voorzitter van de supportersraad. “Ze hebben ons altijd gesteund, op topmomenten en ook toen het minder ging.”

“Ik maak me toch wat zorgen”, zegt muzikant en supporter Frederik Sioen. “Daarom hoop ik dat VDK net nu een rol kan blijven spelen. De voorbije 35 jaar was de bank een rode draad voor de club, samen met de supporters. VDK schuift zelf duurzaamheid en lokale verankering als waarden naar voor, dus rekenen we op hen om ook onze stem te laten horen. Als hier een buitenlandse investeerder aanklopt zonder link met de club of de stad, is het aan VDK om tegengewicht te bieden.”

Een lokale partner

Wie de nieuwe hoofdsponsor wordt, komen we later deze maand officieel te weten. De supporters hopen op een nieuwe samenwerking op lange termijn. “Een eendagsvlieg zou jammer zijn”, zegt Wim Vanbiervliet, voorzitter van supportersvereniging Tribune 7. “Ik hoop dat het opnieuw een partij wordt met wie KAA Gent een solide relatie kan opbouwen. Een lokale partner met dezelfde waarden als VDK, zoals duurzaamheid: dat zou ideaal zijn.”

Sluiten alvast niet aan bij die waarden: sportweddenschappen. Dat ze liever geen gokbedrijf op de borst van Gift Orban en Sven Kums zien staan, daarover zijn de drie supporters het roerend eens. “Een hoofdsponsor is meer dan zomaar een geldschieter”, zegt Wim Vanbiervliet. “Het is toch een partij met wie je je verbindt. Gokreclame zou niet verstandig zijn, ook omdat er over twee jaar een verbod op komt in het voetbal.”