Emakina: "Bedrijven onderschatten potentieel van gamificatie"

001brice

De Europese bedrijven onderschatten klaarblijkelijk het potentieel van gamificatie. Er is een duidelijke behoefte om hen te informeren over deze hoogwaardige technologie, om het juiste gebruik en de positieve effecten ervan te begunstigen. Dat is een van de conclusies uit het gamificatie-onderzoek dat het digitale bureau Emakina, dat ook een vestiging heeft in Gent en waarbij The Reference is ondergebracht, heeft gevoerd met de steun van Innoviris, het Brussels Instituut voor Onderzoek en Innovatie. Aan de kwalitatieve en kwantitatieve studie van één jaar namen 4. 000 deelnemers uit 7 landen deel.

Ze richtte zich op parameters ten gunste van de aanvaarding van speelse technieken om bedrijfsresultaten te verbeteren. De studie was de eerste grote opdracht van Emakina Insights, de nieuwe onderzoeksafdeling van het bureau. Emakina positioneert zich op die manier als partner voor de digitale communicatie.

Met Emakina/Insights komt de groep tegemoet aan een toenemende vraag van de markt naar strategische expertise om de digitalisering beter te kunnen begrijpen. Het team van experts beschikt over een interactief platform op maat om de deelnemers aan verschillende studies te bevragen.

Deze studie over gamificatie is uitgevoerd in Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, België, Nederland en Zwitserland, maar ook in China en de Verenigde Staten, om de perspectieven te verbreden en de verschillende culturele opvattingen in de diverse continenten samen te brengen. Gamificatie is het gebruik van digitale spelmechanismen in een niet-spelcontext, zoals in de bedrijfswereld. Als die op een intelligente manier worden toegepast, bieden ze enorme mogelijkheden op het vlak van motivering, versterking van de teamgeest en verbetering van de efficiëntie terwijl het verzamelen van data gemakkelijker wordt.

De grenzen tussen particuliere en professionele digitale gewoonten uitwissen, is een vrij nieuwe strategie. Ze wordt al vaker toegepast in de VS (33%) dan in Europa (16%) en is veel minder aanwezig in China, waar er een andere visie op werk heerst.

Brice Le Blevennec, CEO van Emakina licht toe: “Gamificatie is een leuke meerwaarde die de mensen laat deelnemen en die meer aanwezig zou moeten zijn op de agenda van de Europese bedrijven. Onze studie wijst op een ‘gamificatiekloof’ tussen de VS en Europa. Bedrijven zouden het moeten zien als een grote kans om de samenwerking en de creativiteit te verbeteren en om een meerwaarde te bieden voor de activiteiten van het bedrijf, in plaats van het eenvoudigweg te beschouwen als een kersje op de taart. Als gamificatie verstandig wordt ingezet, is het een goedkope en zeer doeltreffende manier om doelstellingen te bereiken via gezonde concurrentie en motivering, zonder een beroep te moeten doen op financiële incentives.”

De studie peilt niet alleen naar de kennis en de perceptie van gamificatie maar bestudeert ook het profiel van de spelers, de spelmechanismen, de culturele component en de nieuwe toepassingsmogelijkheden van gamificatie. Met deze resultaten zal rekening worden gehouden bij de nieuwe projecten die worden voorgesteld aan de klanten van Emakina